Kollektivfelt for framtidig bybane åpnet

Første etappe av kollektivfeltene på FV44 er åpnet. Strekningen gjennom Hillevåg er ferdig. . -Kollektivtrafikken vil i første fase bli besørget av busser, men planleggingen har sikret nødvendig tverrsnitt og grunnarbeid tilpasset bybane, sier Venstres Helge Solum Larsen som leder kommunalstyret for byutvikling i Stavanger og er med i Samferdselsutvalget i Rogaland fylke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

åpning Janne Johnsen Christine Sagen Helgø FV44

Foto: Stavanger Venstre

Nå starter arbeidet med neste etappe videre gjennom skjæringen, sørover mot Vaulen.

Fylkesvei 44 er hovedferdselsåre for kollektivtrafikken mellom Stavanger og Sandnes, og sannsynlig
trasé for fremtidig bybane, og den foreløpig viktigste sykkeltraseen mellom Stavanger og Sandnes. I allefall i påvente av sykkelstamvegen, les mer om “Venstres sykkelstamveg” her >>

Helge Solum Larsen

Foto: Thor Erik Skarpen

-Vi har planlagt og bygget for framtidig bybane, sier Solum Larsen. -Tverrsnittet og midtstillingen av kollektivfeltene er valgt av denne grunn. Infrastruktur i bakken som kunne være til hinder mot bybane er fjernet. Og disse bybanekostnadene er dermed allerede tatt.
Foreløpig er det bussene som får nyte godt av lysprioriteringer og mulighet til å kjøre rett gjennom rundkjøringer.

Les mer her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**