Kollektivfelt for framtidig bybane åpnet

Første etappe av kollektivfeltene på FV44 ble åpnet i dag. Det er strekningen gjennom Hillevåg som er ferdig. Nå starter arbeidet videre gjennom skjæringen sørover mot Vaulen. -Opparbeidelsen her sikrer nødvendig trafikkareal for kollektivtrafikk, sier Venstres Helge Solum Larsen som leder kommunalstyret for byutvikling. -Kollektivtrafikken vil i første fase bli besørget av busser,
men planleggingen har nødvendig tverrsnitt tilpasset bybane på strekningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

åpning Janne Johnsen Christine Sagen Helgø FV44

Foto: Stavanger Venstre

Fylkesvei 44 er hovedferdselsåre for kollektivtrafikken mellom Stavanger og Sandnes, og sannsynlig
trasé for fremtidig bybane, og den foreløpig viktigste sykkeltraseen mellom Stavanger og Sandnes.

-På denne strekningen har vi planlagt for bybane, sier Solum Larsen. -Tversnittet og midtstillingen av kollektivfeltene er valgt av denne grunn. Infrastruktur i bakken som kunne være til hinder mot bybane er fjernet. Og disse bybanekostnadene er dermed allerede tatt.
Foreløpig er det bussene som får nyte godt av lysprioriteringer og mulighet til å kjøre rett gjennom rundkjøringer. Les om starten av arbeidet her >>

åpning kollektivfelt bybane FV44

Foto: Stavanger Venstre

Trafikken på FV 44 er stor. Dette har reduserert kollektivtilbudets fremkommelighet, og gjør det
vanskelig for sidevegstrafikken å komme ut på vegen. En forventet trafikkvekst i kommende år, uten
vesentlig økning i kollektivandelen, vil kunne medføre enda større fremkommelighetsproblemer på
hovedvegnettet. Dette gjelder særlig korridoren Stavanger — Sandnes. Dagens kollektivsystem på denne strekningen er i liten grad konkurransedyktig både med hensyn til reisetid og pålitelighet.

-Dette er en viktig strekning på bybåndet mellom Stavanger og Sandnes, sier Helge Solum Larsen. -Vi må nå fortette langs denne aksen der det ligger til rette for det. Transport og arealpolitikk henger sammen, og skal kjennetegne alt vi gjør i planleggingen nå, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**