Finansdebatt: klima, kunnskap, fattigdom og arbeidsplasser

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2012 vil føre til økte klimagassutslipp – stikk i strid med klimaforliket. – Venstre står for en helt annen politikk, noe som også gjenspeiles i vårt alternative budsjett. For det første bruker vi skattesystemet for å få til et målrettet grønt skatteskifte på over 5 mrd. kr. Vi mener at forurenseren skal betale uansett. I tillegg foreslår vi en rekke tiltak, bl.a. satsing på jernbane og kollektivtransport med 1,2 mrd. kr, og ytterligere klima- og miljøtiltak utover regjeringens forslag. Samlet viser Venstre vilje til å ta både klimautfordringene og klimaforliket på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre tar klima på alvor
Regjkeringens statsbudsjett medfører at de norske CO2-utslipppene øker i 2012, stikk i strid med klimaforliket.

Ecologia

Foto: Danilo Prudêncio Silva (Creative Commons)

– Etter gjentatte oppfordringer klarer ingen fra regjeringen eller regjeringspartiene å peke på ett nytt tiltak i statsbudsjettet for 2012 som vil få ned utslippet. Det er imidlertid lett å peke på nye tiltak som vil medføre det motsatte — bl.a. storstilte nye oljeaktiviteter i sårbare områder i nord, og reduksjon av CO2-avgiften på flytrafikk, sa Borghild Tenden i sitt innlegg i finansdebatten.

Satser på kunnskap
Statsbudsjettet medfører at den samlede norske forskningsinnsatsen som andel av BNP synker.

– Venstres mål er å utvikle Norge til et moderne kunnskapssamfunn. Kunnskap og kompetanse vil være avgjørende for den fremtidige verdiskapingen i Norge. Ny kunnskap fører til nye bedrifter, som igjen er med på å sikre velferden også for kommende generasjoner. Norges fremtid starter i klasserommet, sa Tenden.

– Venstre vil derfor ha en storstilt satsing på skole, kunnskap og forskning, og foreslår å øke bevilgningene til skole, forskning og utdanning med over 2,3 mrd. kr i sitt alternative budsjett. Hovedsatsingen er 550 mill. kr til målrettede tiltak for å få flere og bedre lærere.

Bekjempe fattigdommen
Regjerinegns budsjett medfører neppe at det blir noen færre fattige barn i Norge. Under denne regjeringen har det blitt 6 500 flere barn som lever i fattigdom, og dette under en regjering som med stort patos skulle avskaffe fattigdommen.

– Det er noen få forsøk på å lappe på situasjonen, mens de tiltakene som vi vet virker, og som Venstre foreslår i sitt alternative statsbudsjett, er fraværende. Venstre foreslår bl.a. å bruke 760 mill. kr for å øke sosialhjelpssatsene med 20 pst. Det betyr f.eks. 1 600 kr mer i måneden for en enslig sosialhjelpsmottaker med ett barn. Det vil medføre en endret hverdag for dem det gjelder, sa Tenden.

Borghild Tenden

Foto: Ingvild Boe Hornburg

– Ikke et vondt ord om gratis kulturkort og andre tilsvarende ordninger, men det blir fort stigmatiserende. Det som virkelig monner, er å gi økonomisk handlingsrom, slik at man selv har en mulighet til å velge å delta i sosiale og kulturelle aktiviteter og ha råd til det. Det er virkelig å sette folk først, påpekte Tenden.

Samlet foreslår Venstre en målrettet satsing for å bekjempe fattigdom, spesielt når det gjelder barn, på 2,3 mrd. kr. I skattepolitikken lovet regjeringen skattelette til fagorganiserte og bønder lenge før statsbudsjettet ble lagt fram. Resultatet er at det er enslige forsørgere i Oslo og selvstendig næringsdrivende som får skatteregningen. For Venstre er dette feil prioritering, og det er prioritering politikk handler om.

Sikre arbeidsplasser for fremtiden
Venstres hovedprioritet i sitt alternative statsbudsjett er flere arbeidsplasser og flere i arbeid.

– Vi omprioriterer nær 9 mrd. kr i en storstilt satsing på å møte morgendagens utfordringer med å satse på nyskaping og deltakelse. Både når det gjelder de kortsiktige utfordringene knyttet til økonomisk uro i landene rundt oss, og når det gjelder de langsiktige utfordringene knyttet til en aldrende befolkning, er dette en riktig og nødvendig strategi, sa Tenden.

Les hele debatten her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**