Budsjett 2012: Vi tar ansvar for fremtiden

Venstre er svært fornøyd med budsjettet vi har fått til sammen med våre partnere i kommunestyret. – Vi tar de første grepene for å sikre økonomisk styring, samtidig som vi skjermer barn og unge og sikrer at kommunen fortsatt er attraktiv med et sterkt kulturbudsjett, sier gruppeleder Geir Helge Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Gruppeleder Geir Helge Sandsmark er svært fornøyd med budsjettet Venstre har forhandlet frem i dagens vanskelige økonomiske situasjon.

Foto: Esteban Reyes

Her finner du hele budsjettet som pdf.

Samarbeidspartienes viktigste grep er at vi

reduserer låneopptaket og starter nedbetalingen av gjeld
sikrer åpen ungdomsklubb, rockehus, bibliotek og svømmehall
bevarer familiens hus, helsesøstrene i skolen og en verdig eldreomsorg
bevarer spesialundervisning til de som trenger det og sikrer leirskole til alle
bevarer næringskontoret, Halden Turist, Opera Østfold, Blåseensemblet og Allsang på grensen
sørger for at det fortsatt blir pyntet med blomster i Halden
satser offensivt på ENØK-tiltak i kommunale bygg

Kultur, idrett og mangfold

Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark er stolt av at man sikrer et fortsatt sterkt og bredt kultur- og idrettstilbud i Halden.

Foto: Helge Eek

Selv om alle sektorer må spare har samarbeidspartiene valgt å styrke kulturbudsjettet med 12,15 millioner mer enn rådmannen la opp til i sitt budsjett. Det innebærer at biblioteket, kulturskolen, Rockehuset og ungdomsklubben Domino bevarer sine åpningstider.

Samtidig settes det av en million til søknader fra kulturlivet. Støtten til Det Norske Blåseensemble, voksenkorps, barne- og ungdomsidretten, halleie i idrettshallene og kirke- og livssynssamfunn opprettholdes. Halden historiske Samlinger får økt tilskudd i 2012. Kulturskolen får økte bevilgninger for å redusere ventelistene på gitar.

– Dette er et budsjett der vi klarer å bevare og styrke kulturtilbudet samtidig som driftsbudsjettene blir noe trangere. Det viktigste er å sikre åpningstider og kompetanse. Har vi det, så er mye på plass, sier leder av Hovedutvalg for kultur, idrett og mangfold, Per Magnus Finnanger Sandsmark.

– Uten et sterkt kulturtilbud vil kommunen bli mindre attraktiv, og vi vil ha færre forebyggende arenaer for befolkningen vår, understreker Finnanger Sandsmark.

Skole og helse

Mona Johnsen (V) og de andre skolepolitikerne i posisjonen prioriterer å bevare personalressursene i skolen.

Foto: Esteban Reyes

Det foretas ikke kutt i assistenter, miljøarbeidere og spesialundervisning. Lærertettheten i Halden og tilbudet til elever med spesielle behov blir på nær samme nivå som nå idet det aller meste av rådmannens kutt blir reversert.

– Jeg er stolt av at vi klarer å prioritere de elevene som trenger mest ressurser innenfor dette trange budsjettet. Å satse på elevene er en viktig investering for fremtiden, sier Venstres Mona Johnsen.

Helsesøstrene i skolen bevares. Familiens Hus åpner våren 2012 med planlagt bemanning. Aktivitetssenteret ved Bergheim videreføres og rusbehandlingsplanen i Halden ferdigstilles denne våren.

– Forebyggende helsearbeid og satsing på ungdom, psykiatri, barnevern og rus er det aller viktigste for oss. Vi må ta vare på de som trenger det mest, sier Venstres Sohrab Darisiro.

Teknikk, miljø og næring

Truls Breda (V) mener det er viktig at næringskontoret bevares.

Foto: privat

Administrasjonen og byråkratiet reduseres kraftig i sentral/felles og kommunalenhet for teknikk. Samtidig er det funnet rom for å opprettholde samordningsarbeidet for forebyggende arbeid til barn og unge, næringskontor, beplanting, strøing og veivedlikehold.

– Det er viktig at vi opprettholder næringskontoret og Halden Turist for å sikre fremtidig vekst i byen vår, sier Truls Breda som er nestleder i Hovedutvalg for næringsutvikling.

– Jeg er glad for at vi sikrer blomster, strøing og veivedlikehold, sier Inger Olsen som er Venstres representant i hovedutvalg for bygg og teknisk drift..

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**