Kur for bedre skolehelsetjeneste i Asker

Venstre vil doble antall stillinger i skolehelsetjenesten de neste to årene, fra 12 til 24 helsesøstre, skoleleger og fysioterapeuter. Asker Venstre ønsker å prioritere skolehelsetjenesten i de neste års kommunebudsjetter, for å få antall stillinger opp på normalt nasjonalt nivå. Dette skriver Budstikka fredag 25.11.2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per i dag er det for få helsesøstre på skolene i Asker, noe som dermed ikke gir skolebarn et godt nok tilbud, mener Asker Venstre.

Ingvild Tautra Vevatne

Foto: privat

– Det er et stort underskudd på helsepersonell i skolen. Rådmannen sier at Asker har knapt 12 stillinger til skolehelsetjeneste, og med det største avviket på barnetrinnet. Normtallet er det dobbelte, altså snart 24 stillinger, sier Ingvil Tautra Vevatne, som sikter til at normtallet er tallet som nasjonale helsemyndigheter mer at Asker bør ha.

Selv om rådmannen varsler en egen sak på dette i nåværende kommunestyreperiode, innen 2014, krever Venstre at det tas affære nå.
– Dette var ikke noen kjent situasjon for oss før vi selv etterspurte rådmannen om saken i forkant av budsjettarbeidet. Rådmannen har en plan i løpet av perioden, men hvor lenge skal dagen elever måtte vente, undrer Vevatne.
-Vi vet at flere elever trenger noen å snakke med, noen å få litt trøst eller veiledning fra og noen som viser omsorg og interesse for å fange opp behov, selv om en ikke selv oppsøker en helsemedarbeider. Flere elever er utsatt for mobbing av medelever og kanskje av lærere, hvor skal de gå med sine behov hvis ikke helsetjenesten er der? Vi vet at det er flere elever som har psykiske utfordringer og er mye alene med sine behov. Skal de gå til lærerne med det, eller skal det være mulig å gå til en kompetent helsesøster, legger hun til.

Asker Venstre vil prioritere en styrking på seks stillinger i 2012 og nye seks stillinger i 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**