Venstre — ikke til salgs

Ordfører Nils Røhne fra Arbeiderpartiet forventer tydeligvis at Venstre pent skal tie stille, neie pyntelig og smile fordi undertegnede har fått en plass i Stange kommunes driftsutvalg. I mitt innlegg “APs enevelde trist for Nordstad” forsøkte jeg å påpeke at viktige interesser og verdier for individ og samfunn i Stange kommune er blitt overkjørt i Nordstad-saken. Arbeiderpartiet har vært den sentrale kraften i dette. I sitt motinnlegg nevner Røhne knapt Nordstad, og omgår selve kjernen i saken. Istedet gjør vår populære og joviale ordfører et poserende nummer av hans og Arbeiderpartiets, sjenerøsitet i fordeling av komitevervene. Alt har gått riktig for seg, og “Utakk er verdens lønn” er konklusjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ann-Christin Kippersund Willumsen

Foto: Stange Venstre

Hersketeknikk
Vel, det grenser nesten til hersketeknikk å forvente ydmykhet og underdanighet av politiske motstandere på denne måten. I vårt norske demokrati, adresse Stange, har Venstre et høyst selvstendig og tilkjempet mandat fra vår velgergruppe. Våre fem hundre og seks velgere i Stange kommune er de vi skal stå til politisk regnskap overfor. Det er mulig dette fungerer anerledes mellom Arbeiderpartiet og dets velgere, eller i Arbeiderpartiets interne system?

Patriarkalsk refs

Det er underlig og litt trist dersom patriarkalsk refs i fire år framover skal være svaret på enhver kritikk av APs selvrettferdige idyll. Vi tar gjerne Røhnes piruett med et smil denne gangen, men lover både han og våre velgere at Venstre ikke er til salgs hverken for plasser, knapper eller glansbilder. Vi vil fortsette å følge APs flertallsvelde med kritikk, både når det gjelder Stange kommunes økonomiske disposisjoner, eiendomsskatt, miljø, eldreomsorg og andre saker. Ikke minst vil vi følge med på den behandlingen innbyggerne gis når kommunens interesser krysser enkeltmenneskenes verdier og integritet, som i Nordstad-saken.

Alternativer?

I denne saken har vi lært at når AP har bestemt seg, er det ikke lenger plass for alternativene, hvor godt begrunnet de enn må være. Og slik blir det kanskje — i fire år framover, med APs enevelde. Kanskje vi skal ta det også på latin: Pax "Arbeiderpartiana" — Arbeiderpartiets fred?

Ann-Christin Kippersund Willumsen, leder av Stange Venstre

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**