Venstre ønsker større åpenhet og mer demokrati

Åpenhet er en forutsetning for at demokratiet skal fungere i samfunnet, sier Siri Evjen.
Partiet var blant annet kritisk til hvordan håndteringen av ansettelse av ny rådmann ble gjort tidligere i høst. Nå sender de en interpellasjon til ordføreren i forkant av torsdagens kommunestyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Siri Evjen

Munnkurv

Mange kommuner scorer dårlig på undersøkelsen som Norsk presseforbunds offentlighetsutvalg har gjennomført i alle norske kommuner. De fleste kommuner har regler som pålegger både politikere og ansatte munnkurv om fullt ut offentlige opplysninger.

– Alt for mange kommuner har regler som begrenser demokratiets kanskje viktigste menneskerettighet, nemlig ytringsfriheten, for sine ansatte. Dermed er det fare for at allmennheten aldri får kjennskap til opplysninger som hører hjemme i den offentlige debatten, sier Siri Evjen.

I undersøkelsen som Norsk presseforbunds offentlighetsutvalg har gjennomført får Rissa kommune fire av 18 mulige poeng.

Rissa kommune har fått poeng for tilgjengelige postjournal på hjemmesiden, politiske saksdokumenter på nett, og nettside som gir opplysninger som innsynsrett etter offentlighetsloven.

Interpellasjonen
Du kan lese hele interpellasjonen her

Utdrag:

«Kommunen har ikke fått poeng på spørsmål om kommunens postjournal på nett har en søkefunksjon som lar folk søke etter dokumenttittel/mottaker/avsender over en tidsperiode, f eks siste seks måneder. Og kommunens postjournal på Internett gir heller ikke adgang til å lese eller laste ned innhold i dokumenter som ikke er unntatt fra innsyn etter offentleglova (klikkbar fil)

I tillegg mangler nettsidene kontaktinformasjon (epostadresse og/eller telefon) til kommunens politikere.

Kommunen har ikke reglementsbestemmelse(r) som fastslår ansattes ytringsfrihet, også til å ytre seg om kommunale spørsmål. Og den har heller ikke reglementsbestemt at det ikke gjelder taushetsplikt for saker som behandles bak lukkede dører.

Kontrollutvalgsmøtene i kommunen vår er lukkede, de bør som hovedregel være åpne.

Alle kommunene ble bedt om å oversende tekstene til de tre senest utlyste stillingene, og det ble kontrollert om kravet i offentleglova § 25 var oppfylt. Kommunen kunne få ett poeng for hver annonse som gjorde oppmerksom på at søkerliste kan bli offentliggjort. Rissa kommune fikk 0 poeng.

Kommunen fikk ikke poeng på spørsmål om den hadde bestemt i vedtekt for kommunalt foretak (KF) at styremøtene som hovedregel skal gå for åpne dører.
Denne undersøkelsen har satt fokus på noen konkrete områder der kommunen kan gjøre en jobb for å bli mer åpen. I tillegg handler disse spørsmålene også om en holdning og en praksis i det daglige arbeidet både politisk og administrativt i kommunen. En slik praksis er det mer krevende å endre.

Venstre mener kommunen må sette åpenhet på dagsorden både politisk og administrativt, og vil derfor spørre ordføreren hvordan han vil arbeide for at Rissa kommune skal bli mer åpen mot innbyggere, media og omverdenen, skriver Siri Evjen i sin interpellasjon til ordføreren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**