Sveriges utdanningssystem likner på det Unge Venstre foreslår, der man har et nasjonalt minimumskrav i noen kjerneemner og at fagvalget i studieforberedende opplæring styres av opptakskravene i høyere utdanning og elevenes egne ønsker. Her har også skolene stor frihet til å opprette egne programområder, fag og profiler, tilpasset skolens, lokalsamfunnets og elevenes evner, ønsker og behov.
I dagens yrkesopplæring må flere av de obligatoriske fellesfagene erstattes av valgfag og med større fagspesialisering tidligere i skoleløpet. Opplæringen må i mye større grad enn i dag kombinere teori med praktisk øving og opplæring. Unge Venstre vil at det skal være mulig å begynne i videregående opplæring når som helst. Kontakten mellom elever og lærebedrifter må styrkes tidlig i opplæringsløpet, og det må bli mer lønnsomt for bedriftene å ta inn lærlinger. Slik vil Unge Venstre minske frafallet i norsk videregående opplæring.
Unge Venstre vil:
* Redusere fellesfagene i videregående opplæring til norsk, matematikk, engelsk, naturfag og samfunnsfag, og likestille årstimetallet i fellesfag med det det i dag er for yrkesfagene.
* Gi institusjonene i høyere utdanning frihet til å styre kravet til hvilke fag og hvor stort omfang av hvert fag man må ha for å ta utdanningen, gjerne i samarbeid med relevante bransjer. I de store offentlige yrkene bør fagdepartementene sette tilsvarende krav.
* At det utarbeides læreplaner for fag innen yrkesopplæringen med et årstimetall som gjør det mulig for elever i studieforberedende programmer å ta fagene.
* At fellesfagene på studieforberedende utdanningsprogrammer skal avsluttes på Vg1, slik at det blir lettere å velge skoler med ulike profiler i inn- og utland.
* Skoleeier skal kunne tilpasse deler av læreplanene til sin skoles behov med godkjenning av direktoratet.
* Det bør likevel beholdes et grunnleggende krav om faglig forsvarlighet
* Fjerne krav om fordypning i ett programområde på studieforberedende programmer.
* Gi skoleeiere stor frihet til å utarbeide egne fagprofiler.
* Gjøre kravet om normaltimetall til en norm, slik at elever som trenger færre eller flere timer for å nå kompetansemålene skal ha muligheten til dette.
* Åpne for flere midlertidige arbeidsavtaler for elever i fag- og yrkesopplæringen
* Fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger og øke lærlingtilskuddet
* Styrke rådgivnings- og veiledertjenestene for å sikre mindre frafall.