Utviklingen av Filipstad er avhengig av hvordan tunnelene legges. Statens Vegvesen ønsker å flytte tunnelen vestover slik at åpningen kommer lengre opp på Frognerstranda vestover for fergeterminalen – for at utbyggerneskal få større utnyttbart areal. Dette framkommer i reguleringsplanen for Filipstad .
Nye EU-bestemmelser som har med sikkerhet, trafikktetthet, osv å gjøre bestemmer at åpningen skal være hele 400 m og da vil åpningen nesten ikke kunne plasseres under bakken overhodet. Statens Vegvesen har vist til disse reglene i sin kontakt med Fjordbykontoret og prosjektleder Kolstad.
Frogner Venstre mener at åpningen må legges slik at Frognerstranda ikke ødelegges av en slik tunnelåpning.
Innspill må gis til reguleringsplanen Filipstadplanen – og Frogner Venster ønsker å et ha nytt folkemøte og vitalisere debatten rundt Frognerstranda og trafikkavviklingen. Dette er det bred enighet om på Frogner et hinder kan være de nye EU-reglene. Det har vært møte mellom BU-leder Ødegaard og mange av områdets velforeninger det er bred politisk enighet om at kreftene må samles slik at åpningen blir liggende på Filipstad og ikke på Frognerstranda. Folkemøte bør arrangeres sammen med velforeningene, beboerforeningene – viktig å spille sammen med "upolitiske" krefter fram mot februar 2012.
Frogner Venstre ønsker å være visjonære på vegne av Frognerstranda åpningen og tunnelen må ligge på Filipstad slik at Frognerstranda i framtiden også skal kunne være et vakkert friområde, evt. med noe bebyggelse for å bedre finansieringen. Frogner Venstre ønsker primært å ha hele veianlegget på Frognerstranda under bakken, problemet oppstår dersom dette kanskje representerer et brudd på EU-bestemmelser.
Tunnelen må opp i luften spørsmålet er bare hvor? På Filipstad eller på Frognerstranda??
I Oslopakke 3 er vestkorridoren skjøvet ut i tid Røatunnelen kommer først. Kanskje nøkkelen for å få dette til er å øke satsningen på kollektivtrafikken slik at det ikke er behov for å øke kapasiteten på veisystemet?? Kan man få ned antallet biler/trafikktettheten er det kanskje mulig å styre unna den beskrankning som EU-reglene reresenterer.
Aksjonskomite: Einar (leder), Håkon, Andreas, Chris.