Mur rundt middelalder-Oslo

Middelalderruinene i Gamlebyen kan bli bygget fullstendig inne som følge av bystyreflertall mot nytt Munchmuseum i Bjørvika. Alliansen mellom Frp og sosialistene kan dermed ødelegge for mer enn selve museet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

De sosialistiske partiene i bystyret og Frp kunngjorde nylig at de danner flertall mot det planlagte Munchmuseet i Bjørvika. Det noe utradisjonelle flertallet er enige om å utrede både Tøyen og Nasjonalgalleriet som mulig lokalisering for museet. Det er imidlertid ikke flertall i bystyret for noen av alternativene.

De nye utredningene kommer på toppen av allerede gjennomført forprosjekt knyttet til Bjørvika-alternativet. Med Frp i byrådsposisjon ble det brukt over 240 millioner kroner på prosjektet. Frp har tidligere gått inn for dette alternativet, men gjorde kuvending like før valget.

Truer også middelalderruinene
Munch-museet blir nå forsinket med flere år. I tillegg ødelegger avtalen siktlinjer fra Middelalderparken mot Festningen.

Toril Berge

Foto: Reidar Lerdal

— Vi mener jo det er viktig å sikre de historiske kvalitetene i Oslo ved å ha en god sikt mellom middelalderparken og Akershus festning. Og ved å sette alt i stillstand med Munchmuseet setter man alt i spill. Det er leit, sier Venstres gruppeleder Toril Berge til NRK Østlandssendingen.

— Det virker på oss som man ikke har forstått konsekvensen av å stanse munchutbyggingen i Bjørvika, fortsetter Berge.

Avtalen mellom Riksantikvaren og Oslo kommune er en forhandlingsløsning som innebærer at Riksantikvaren etter en samlet vurdering kan slutte seg til museumsutbyggingen, gitt at man også gjennomfører en reduksjon i byggevolumet ved Kongsbakken som sikrer siktlinjene mot Festningen. Dersom museet bortfaller, faller også grunnlaget for denne enigheten bort.

NRK Østlandssendingen: Middelalderpark kan bli innestengt

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**