– Pelsdyrnæringen er ferdig i Norge

– Vi politikere blir ofte beskyldt for å ordlegge oss litt tåkete. I dag har jeg ikke tenkt å legge noe imellom, men si det som det er: Pelsdyrnæringen er ferdig i Norge, sa Venstres Guri Melby etter NOAHs fakkeltog i kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Guri Melby.

— Hvorfor sier jeg det? Fordi vi var enige om det, alle sammen. Alle som holder til her inne på Stortinget. Vi ga beskjed om at pelsdyrnæringen var uakseptabel. Vi ga næringen ti år på å skjerpe seg. Det var i 2002. Siden den gang har nesten ingenting skjedd. Fortsatt brytes loven. Fortsatt lider mink og rev unødig. Fortsatt settes lønnsomhet foran dyrevelferd. Det jeg lurer på, er hva som skal til for at landbruksministeren går inn for å avvikle pelsdyrnæringa, sa Melby, som er medlem i Venstres sentralstyre.

Styrt avvikling
– Erfaringer fra andre land har vist oss at det ikke går an å kombinere dyrevelferd og lønnsomhet i pelsdyrnæringen. Vi inngikk en avtale med næringa der fristen var 2012. Nå ser vi at de målene vi satte oss da, ikke er nådd. Da er det ærlig overfor bransjen å si at 2012 er den bommen vi setter, sa Melby. – Nå er det bare et spørsmål om tid. Og om politisk vilje. Det er en vilje vi har sett i Sverige, Danmark og i flere andre europeiske land. Nå trenger norsk mink og rev den samme viljen og den samme handlekraften. Vi trenger at flere land går foran og setter en stopper for denne virksomheten. Nå er det på høy tid at norske politikere tar ansvar.

– Vi vet det vi trenger å vite. Vi har all dokumentasjonen vi trenger. Vi vil ikke se flere bilder av skadde og syke dyr. Alle vi som er her i dag har en klar beskjed til pelsdyrnæringen: Tiden deres er ute. Det er på tide å si stopp.

Sveinung Rotevatn.

Dyreplageri satt i system
Også Unge Venstre-leder Sveinung Rotevatn holdt appell lørdag kveld.

– Den einaste grunnen til at pelsdyrnæringa framleis eksisterer, er at nokon meiner næringa er viktig for distrikta, sa UV-lederen. – Fakta er likevel at vi berre har ca. 300 pelsdyrfarmar igjen i Noreg, og dei aller flest held berre liv i ein deltidsarbeidplass. Etter mi meining er det galskap å pine og avlive 800.000 dyr i året for å verne om arbeidsplassar på total storleik med ei middels stor bedrift. Dette er ikkje distriktspolitikk, det er dyreplageri satt i system.

NOAHs fakkeltog gikk fra Youngstorget til Stortinget lørdag 12. november, der det var appeller fra flere ulike partier. Venstre har lenge vært kritiske til pelsdyrnæringen, og har blant annet tatt til orde for en styrt avvikling av hele næringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**