-Statoil bør utvikles til å bli et bredt energiselskap

-Statoil burde bli et bredt energiselskap slik vi har sett andre tidligere olje- og gassselskaper har nyoriertert seg, sier Venstres nestleder Helge Solum Larsen. Han mener Statoils manglende engasjement for fornybar energi i Norge må først og fremst ses på som et bevis på mangelen på gode støtteregimer til slikt enerergiproduksjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helge Solum Larsen, Stavanger, Rogaland

Foto: Tone Staven

-Løsningen er ikke å dele selskapet. Å splitte selskapet vil effektivt ødelegge muligheten for å kombinere offshore med fornybarkompetanse, sier han.

Det er SVs næringspolitiske talsperson, Alf Holmelid som mener at Statoils fornybarvirksomhet bør skilles ut i eget selskap.

-Statoils manglende engasjement for fornybar energi i Norge må først og fremst ses på som et bevis på manglende gode støtteregimer, og således manglende lønnsomhet. Ønsker regjeringen større investeringer i fornybar energi, er ikke løsningen at staten lager selskaper som skal investere i ulønnsomme prosjekter, men at man lager gode rammevilkår som utløser gode, private investeringer, sier nestleder, Helge Solum Larsen i Venstre.

Les hele saken hos Offhore.no, her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**