Møte i bystyret 26/10

Bystyret konstituerte seg onsdag 26/10. Bystyret fikk seg presentert felleserklæringen fra det nye borgerlige byrådet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I bystyremøtet onsdag presenterer det nye H/V/KrF-byrådet sin felleserklæring.

Last ned erklæringen her:

Her oppdaterer vi hva som skjer under bystyremøtet:

15.00 Opprop, Venstre er representert ved Toril Berge, Odd Einar Dørum, Guro Fjellanger, Trine Skei Grande og Espen Ophaug. Listen over nye byråder ble også lest opp av ordføreren. Venstres nye byråder er Ola Elvestuen og Hallstein Bjercke.

Mer om byrådene
Mer om bystyregruppen

15.07 Trine Skei Grande fikk innvilget fritak fra vervet som bystyremedlem på grunn av sitt verv som stortingsrepresentant. Dermed har Julianne Ferskaug fast plass i bystyret for Venstre.

15.10 Høyres gruppeleder Eirik Lae Solberg oppsummerte valgresultatet og takket velgerne for partiets rekordartede oppslutning.

15.14 Venstres nye gruppeleder Toril Berge inntar talerstolen i bystyresalen for første gang etter valget. Hun sa seg blant annet godt fornøyd med at hennes to partikolleger Ola Elvestuen og Hallstein Bjercke satt på første rad i bystyresalen som byråder, og at Venstre nå er bystyrets tredje største parti. Du kan lese hele innlegget her.

15.20 Carl I. Hagen pekte på at Frp har gått sterkt tilbake ved valget. Han lovet et aktivt og tydelig Frp, som skal være en konstruktiv samarbeidspartner for byrådet.

15.24 Rødts Bjørnar Moxnes har ordet. Han var særlig fornøyd med at Carl I Hagen ikke ser ut til å bli ordfører. “Hagen er omtrent like samlende som en snøfreser”, sa Moxnes.

15.27 SVs Marianne Borgen har ordet.

15.29 Aps Libe Rieber-Mohn konstaterte at det ser ut til å bli flertall for Fabian Stang som ordfører. Ap fremmer derfor ikke noe eget forslag til ordførervervet.

Votering: Ap vil likevel ikke stemme aktivt for Stang. Fabian Stang ble valgt som ordfører. Alle partier unntatt Rødt og Arbeiderpartiet stilte seg bak Stang.

Libe Rieber-Mohn ble enstemmig valgt som varaordfører.

Bystyret har bestemt sammensetning av komiteene. Toril Berge er valgt som nestleder i Helse- og Sosialkomiteen, mens Espen Ophaug er valgt som nestleder i byutviklingskomiteen. Les mer om Venstres verv i komiteene her.

15.40 Byrådsleder Stian Berger Røsland går på talerstolen og legger frem byrådets erklæring. Du kan laste ned hele erklæringen her.

Det blir debatt om byrådserklæringen på neste bystyremøte.

16.16 Møtet heves.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**