Venstre lanserer lokaldemokratikampanje

I dag lanseres Venstres lokaldemokratikampanje høsten 2011. Denne handler om mer åpenhet i kommunene. For å skape mer åpenhet i kommunen, og å skape systemer som er enkle og tilgjengelig for borgeren, er å skape mer demokrati lokalt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Stemmegiving

Foto: Microsoft

-Kampanjen tar utgangspunkt i å styrke lokaldemokratiet i kommunene. Dette er en landsdekkende kampanje som Levanger Venstre vil ta del sammen med andre Venstrelag rundt om i landet, sier Leder i Levanger Venstre, Karl M. Buchholdt.

Bakgrunnen for kampanjen er at Norsk Presseforbunds Offentlighetsutvalg har gjennomført en grundig kartlegging av offentlighet i alle landets kommuner. Undersøkelsen vurderte kommunenes regelverk og praksis på nett. Postjournal, utlegg av hele dokumenter, informasjon om innsyn, stillingsutlysninger og regelverk om ansattes ytringsfrihet er blant kriteriene som er vurdert. -Levanger får 14 av 18 mulige poeng. Det viser at det fortsatt er rom for å forbedre lokaldemokratiet i kommunen, sier Buchholdt, som viser til at saken vil blir reist ved interpellasjon i kommunestyret i november.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**