Debattinnlegg

I forbindelse med Tiltredelseserklæringen har May Valle følgende innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fylkesordfører

Venstre er glad for at det nye fylkesrådet vil bygge videre på de gode tiltakene som er påbegynt av det avtroppende fylkesrådet. Ikke minst gjelder dette veg og samferdselsspørsmål. Der er grunnlaget så godt at det trenges ikke videre kommentarer.

Utfordringene i Nordland er i stor grad knyttet til skjev alderssammensetning, fraflytting, generasjonsskifte, samt avbrutte utdanningsløp. Det er et paradoks at Nordland preges av befolkningsnedgang samtidig som vi mangler arbeidskraft på en rekke områder.

Venstre ønsker å bringe inn noen tanker som kan bety å ta andre grep og gi nye innfallsvinkler for å motvirke dette og samtidig sikre grunnleggende tilbud og framtid i distriktssentra.

Mange eiere av små handels- og handverksbedrifter i distriktene opplever at det ikke er noen til å overta og føre bedriftene videre. Nedleggelse av tilbud forsterker fraflytting. Eldre bedriftseiere vegrer seg til å ta imot lærlinger p.g.a. blant annet store krav hva gjelder skjema og arbeidsgiveransvar.

Nordland fylkeskommune kan bidra ved for eksempel å knytte egne veiledere/oppfølgere til karrieresentra, særlig i tynt befolka distrikt. Veiledere kan følge opp lærlinger på områder som bedriftene føler som særlig utfordrende. På denne måten kan man bidra til at unge mennesker knyttes til arbeidslivet som igjen kan bidra til at de ser mulighetene og blir i Nordland — samtidig som man ivaretar tilbudet og behovet for videreføring av eksisterende bedrifter.Nordland er et av landets største vannkraftfylker. Vannkraft er fornybar og heilt rein. Dette må i større grad utnyttes til ny næringsutvikling i fylket vårt. Potensialet er stort.

Venstre vil også fremheve mulighetene som et opplæringsløp etter TAF-modellen – teknologisk allmennfaglig utdanning. Etter denne modellen som er utprøvd ved en rekke skoler i landet — vil elevene i løpet av 4 år ha oppnådd fagbrev og studiekompetanse. Særlig er praktisk kunnskap kombinert med realfagfordyping viktig i forhold til de utfordringene vi har i arbeidsmarkedet vårt med rekruttering til for eksempel ingeniørfag..

En bærekraftig og balansert utnyttelse av vannkraftpotensialet vil gi næringer et bedre utgangspunkt for utvikling — I dag ser vi flere tilfelle der vann fra kraftanlegg brukes flere ganger — jfr. Produksjon av smolt. Vår erfaring er at småindustribedrifter er svært miljøbevisste og innovative i forhold til nye tekniske løsninger som kan bidra positivt i miljøspørsmål. Myndighetenes pålegg i forhold til miljøtiltak kan i noen tilfelle virke overdimensjonerte og utsetter bedriftene for store kostnader. I miljøspørsmål bør kunnskap fra aktørene og tillit til den gode vilje hos bedriftseiere være en del av fagkunnskapene og vurderingene som gjøres. Små bedrifter kan være nyttige venner når det gjelder klima og miljø ..

Til slutt:
Ser at fylkesrådet fremhever de ansatte som fylkeskommunens viktigste ressurs.. Og siden jeg er en av de ansatte — er jeg glad for at dere ser det slik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**