Inspirerende Landskonferanse

Helgen 7. til 9. oktober var det landsstyremøte og landskonferanse for Venstre i Oslo. Fra Grorud Venstre deltok Leif Runar Forsth og Lars Olav Fosse. For begge var det en inspirerende helg som ga næring til fortsatt Venstre-arbeid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande

Selve landskonferansen ble selvsagt åpnet av Venstreleder Trine Skei Grande som mottok trampeklapp i det hun gikk på podiet. Grande var full av energi og langet ut mot regjeringens budsjettforslag.

– Jeg blir så utrolig skuffet når verdens heldigste finansminister tar på seg hatten, går gjennom Oslos gater, og forteller at han skal gjøre ingenting, sa Grande.

TV2 poengterte nettopp dette i sin dekning av landskonferansen.

– Vi må bli skarpere i kantene

Første konferansedag var også tre politiske kommentatorer invitert inn. Drude Beer fra Nationen sa: – Man skremmer ikke ungene med Venstre. Nettopp dette bet Lars Olav Fosse seg merke i.

– Jeg tror vi må få mer brodd, og bli tydelige på flere politikkområder frem mot Stortingsvalget i 2013. En mulighet er velferdspolitikken. Vi i Venstre ønsker å gi mer til dem som trenger det mest, men som Unge Venstre leder Sveinung Rotevatn påpekte i en av parallellsesjonene, da må vi også si hvem som vi skal gi mindre til. Eksempelvis kan vi fremme forslag om å avvikle AFP og redusere sykelønnen til 80 prosent av ordinær lønn. Årsaken til at Johnsen gjør ingenting, er at den sittende regjering ikke evner å ta nødvendige grep for å sikre en fortsatt bærekraftig velferdsstat, sier Fosse.

En eget utvalg vil legge frem et forslag til Venstres nye velferdspolitikk på landsmøtet i 2012.

En god møteplass

For lokalpolitikere som til vanlig har fokus primært på Oslo-politikken, var det inspirerende å møte politikerkolleger fra hele landet.

– Det er klart at en nyvalgt ordfører i Granvin, Ingebjørg Winjum, har en helt annen hverdag i en kommune med 980 innbyggere enn det vi har her i Oslo, sier Fosse.

— Men samtidig er det flott å se at det er de samme gode Venstresakene som går igjen, både i by og bygd.

Les mer om landskonferansen og se Trine Skei Grande sin åpningstale her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**