Det er derfor gledelig at flere nå tar initiativ for å finne et langt bedre tilbud enn det som er tilbudet i dag. Så vidt jeg kan forstå er nå også Ruter med på å bringe diskusjonen om et bedret trafikktilbud ut av dødvannet. Kjempebra!
Den 20. september fant det sted et møte mellom Hurum Venstre og Buskerud Kollektivtrafikk for å diskutere gjenopprettelsen av fergeforbindelsen Storsand Drøbak. Møtet ble et svært informasjonsrikt og nyttig møte hvor hele det aktuelle kollektive trafikktilbud ble diskutert og debattert. Fra Venstres side tok Geir Stave spesielt opp et dekkende hurtigbåttilbud.
I den forbindelse kom direktør Henry Gaarde inn på et forhold som burde være av interesse i ved en hurtigbåtløsning. For at et slikt tilbud skal være funksjonelt er man avhengig åpent vann. I den forbindelse henviste han til ganske omfattende landligge for det nåværende hurtigbåttilbud ved selv beskjeden isdannelse i Oslofjorden. Dette er "haken" ved en slik løsning.
Det ligger i Hurum Venstres politiske profil å være alternativt løsningsorientert. I den forbindelse påkalte det interesse da det ble påpekt at det i rushtiden går direktebuss fra Drøbak til Oslo hvert 10. ende minutt. I den forbindelse kan igjen et passasjerfergetilbud som mater et slikt opplegg fra Hurum/Røyken-siden være et svært interessant tilbud når det gjelder arbeidsreiser inn til Oslo-området og som kan settes i verk praktisk talt "over natta".
På den måten vil man løse et sterkt følt problem for arbeidspendlingen mot Oslo i de to berørte kommuner, samtidig som man kan arbeide videre med et hurtigbåtopplegg.
Arvid Skage
Hurum Venstre
Leserinnlegget er trykket i Røyken og Hurums avis 13.10.11.