Brudd i samarbeidet

Senterpartiet valgte denne uken å bryte samarbeidet med Høyre, Krf, Frp og Venstre til fordel for et samarbeid med Ap og Sv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Senterpartiet hadde signert på en avtale, men valgte på onsdag å bryte denne og heller satse på et samarbeid med Ap og Sv. Strand Venstre hadde før bruddet tro på forhandlingene og at kun små justeringer manglet for å kommer frem til en fordeling alle kunne være fornøyd med. Det var harde forhandlinger og utfordrende å møte kravet om kjønnsmessig balanse til de forskjellige utvalgene, men Krf og Høyre viste stor vilje til å ofre egne posisjoner for å komme frem til enighet.

Arbeiderpartiet gjorde et brakvalg på bakgrunn av motstanden mot Ryfast, og har lovet velgerne en folkeavstemming om fastlandsforbindelsen, mens Senterpartiet markerte seg sterkt som en forkjemper for Ryfast. Alf Henning Heggheim (Sp) sa etter valget at et samarbeid med Ap ville gå på troverdigheten løs etter valgkampen hvor Ryfast var et hett tema.

“Har Arbeiderpartiet ofret motstanden mot Ryfast for å forsatt beholde ordfører-kjedet, og har Senterpartiet ofret sin troverdighet for varaordførervervet.” lurer Vebjørn Moen, nyvalgt kommunestyrerepresentant for Strand Venstre. “Såvidt kjent er det ikke en forutsetning for samarbeidet at Sp skal støtte en folkeavstemning om Ryfast, og dermed er det forsatt flertall mot en folkeavstemming i kommunestyret”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**