Barnevern – Trondheimsmodell i hele landet

Jon Gunnes tar initiativ for å få tilbake et helhetlig barnevernansvar så raskt som mulig i Trondheim. – Fortsatt er det positive “vibrasjoner” i barnevernet i Trondheim kommune fra den tida vi hadde forsøket og derfor må en ansvarsomlegging skje raskt. Vi kan da være en modell for hvordan resten av landet skal organisere omleggingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Barn

Foto: Microsoft

Barnevernpanelet ber nå regjeringen overføre et helhetlig barnevernansvar til kommunene etter modell av forsøkene i Trondheim.

Venstres Jon Gunnes vil legge fram et forslag til vedtak i formannskapet på tirsdag og har allerede sikret seg Arbeiderpartiet som medforslagsstiller. Jon Gunnes sier videre at han regner med at alle partiene i formannskapet vil være med på dette. -Papirbyråkrater i departementet må komme til Trondheim å lære! Barnevernsloven brytes hele tiden i kommune-Norge og da må Stortinget være interessert i at den nye organiseringen gjennomføres raskest mulig, fortsetter han og oppfordrer ordføreren i Trondheim ut å drive "lobby".

Forslag til vedtak:
Formannskapet ber om at Trondheim får tilbake et helhetlig ansvar for barnevernet i kommunen allerede fra neste år. Henvendelsen rettes til barneminister Audun Lysbakken og familie og kulturkomiteen på Stortinget.

Jon Gunnes, Venstre
John Stene, Arbeiderpartiet