Her er noen av hovedpunktene i bystyret vedtak om gatebruksplanen:
Fjordtrikk og ny trikkering
Nordre trikkestreng (Tullins gate Kristian Augusts gate Grensen og med forgreninger
hhv. til Storgata og Biskop Gunnerus’ gate Schweigaards gate)
Midtre trikkestreng (Henrik Ibsens gate Stortingsgata Prinsens gate Dronning
Eufemias gate/Bjørvika)
Søndre trikkestreng/Fjordtrikken (Dokkveien Rådhusplassen Akershusstranda
Vippetangen Dronning Eufemias gate/Bjørvika)
Det skal vurderes en ny forbindelse i Frederiks gate mellom Tullinløkka og Nationaltheatret. Dermed får Oslo en trikkering som kobler sammen trikkenettet i sentrum.
Kollektivgater
Prinsens gate etableres som en ren trikkegate med toveistrafikk og etablering av
dobbeltspor. Det legges videre til grunn etablering av to stoppesteder for trikken i hhv. nedre
og øvre del.
Tollbugata etableres som en ren kollektivgate reservert for toveis busstrafikk gjennom
sentrum.
Sykkel
Sykkeltraseer i sentrum oppmerkes med egen farge på veidekket og tydelig skilting.
Det etableres følgende hovedtraseer for sykkel i nord/sør-retning:
Trase 1: Ankerbrua Torggata Kirkegata
Trase 2: Ullevålsveien St. Olavs plass Universitetsgata Roald Amundsens gate Fridtjof Nansens plass Rådhusgata
Trase 3: Uelands gate Maridalsveien Møllergata Kongens gate Vippetangen
Det etableres en egen sykkeltrase fra enden av Skippergata og bort til Grønlandsleiret og
Schweigaardsgate.
Det etableres følgende hovedtraséer for sykkel i øst/vest-retning:
Trase 1: Wergelandsveien Kristian IVs gate Grensen Kirkeristen
Trase 2: Munkedamsveien Rådhusgata Bjørvika
Det åpnes for forsøk med sykling mot enveiskjøring, bl.a. i Skippergata.
Gågater
Gågatenettet i Oslo sentrum utvides med følgende gater/strekninger:
Olav Vs gate mellom Klingenberggaten og Stortingsgaten 19
Øvre Slottsgate mellom Prinsens gate og Kristiania torg
Universitetsgaten mellom Karl Johans gate og Kristian IVs gate
Torggata fra Hausmannsgate til Youngstorget
Grønlandsleiret fra Brugata via Grønland torg til Tøyenbekken, med god sykkelframkommelighet
Ruseløkkveien mellom Haakon VIIs gate og Dronning Mauds gate
Torggata
Torggata stenges permanent mellom Hausmannsgate og Hammersborggata i tillegg til strekningen mellom Hammersborggata og Youngs gate ved Youngstorget.
Torggata mellom Hausmannsgate og Youngstorget tilrettelegges for gående og syklende og gis en praktisk og estetisk oppgradering. Hammersborggata over Vaterlandtunnelen tillates fortsatt benyttet til biltrafikk.
Byrådet fremmer innen utgangen av 4. kvartal 2011 egen sak om omregulering av Torggata til gågate med sykkeltrasé på strekningene Hausmannsgate Hammersborggata og Hammersborggata Youngs gate.
Fridtjof Nansens plass
Byrådet bes fremme egen sak om oppgradering av Fridtjof Nansens plass. Eventuelle
endringer i kjøremønster vurderes i en slik sak.
Parkering
Det etableres et kommunalt parkeringsorgan.
Det nye organet får i oppdrag å vurdere etablering av nye underjordiske parkeringshus i sentrum.
Antallet gateparkeringsplasser i sentrum reduseres til fordel for parkering i p-hus under bakken.
Byrådet bes i forbindelse med omgjøring og oppgradering av gater fjerne gateparkeringsplasser i tråd med vedtak i tidligere gatebruksplaner.
Det etableres egne vareleveringspunkter/laste- og losseplasser i sentrum kun tillatt for varebiler plassert i kort og hensiktsmessig avstand fra nærliggende butikker.
Sentrumsutvalg
Det opprettes et sentrumsutvalg med representanter for beboere, gårdeiere, kommunale etater, næringslivet og politiet for å drøfte oppgaver i tilknytning til sentrumssonen.
Miljø
Byrådet bes i samarbeid med Ruter avklare fremdrift for overgang til klimanøytrale drivstoffkilder, slik bystyret tidligere har vedtatt.
Byrådet bes i samarbeid med relevante offentlige og private aktører avklare muligheter og handlingsrom knyttet til å etablere incentivbasert politikk som legger til rette for en høyest mulig overgang til bruk av klimanøytrale kjøretøyer i sentrumssonen.
Innen 2014 skal minst 50 % av alle gateparkeringsplasser i sentrum være ladestasjoner for elektriske biler og ladbare hybridbiler.
Aftenpostens omtale av bystyrets vedtak:
http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article608107.ece