-Samarbeid i hytt og pinevær

Per A. Thorbjørnsen frykter alle politikere vil rammes av forklaringsproblemer etter de merkverdige samarbeidskonstelasjoner som har funnet sted etter valget i blant annet Sandnes annet Stavanger. Han reagerer særlig på at partier søker sammen i posisjon uten noe ønske om å utøve politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Armand Thorbjørnsen Stavanger Levekår

Foto: Stavanger Venstre

Sandnes
-At Norges åttende største by nå styres av folkevalgte som overlater politikken til andre å ta ansvar for, er rimelig spesielt, slår Thorbjørnsen fast.

-Det er politisk helt urimelig å inngå samarbeid om posisjonene som ordfører og varaordfører uten et se til at kommunen skal ha et budsjett. Det vil si at i Sandnes er det gjort mulig. Med kaos som konsekvens. Hvem skal ordføreren søke budsjettflertall med? Ikke Fremskrittspartiets sies det. Hvis Høyre, Venstre og KrF i Sandnes står sammen i opposisjon vil det være deres budsjettforslaget som fort får flertall.

-Både kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) og utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) skrev «En stemme til Venstre er en stemme til Fremskrittspartiet» på sosiale medier helgen før valget. Jeg lurer på om statsrådene har fått med seg hva som har skjedd her i regionen etter valget? I Sandnes har to politiske konkurrenter nå funnet hverandre, skriver Thorbjørnsen.
-Nasjonalt skrek Arbeiderpartiet seg hese på at Fremskrittspartiet var den viktigste motstanderen i valgkampen. Det skulle ikke mer enn en liten lindrende halsdrops til så hadde de bestemt seg for å skape et flertall i Sandnes. Det vil si å skape flertall, er å ta for hardt i. De sikret seg posisjonene, men har sagt ifra at de ikke har til hensikt å ta politisk ansvar for saker eller budsjett.

Stavanger
-I Stavanger søkte Arbeiderpartiet å male byen rød med hjelp av Fremskrittspartiet. Men de klarte ikke å lage flertall, skriver Thorbjørnsen. -Nå har Ap og Fremskrittspartiet blitt enige om å være en samlet opposisjon mot flertallet i Stavanger. Det kan knapt forstås på annen måte når Arbeiderpartiet gir fra seg sentrale verv til Fremskrittspartiet. Fremskrittspartiet tar imot.

-Det betyr at bystyrerepresentanter for Ap må se langt etter kommunalstyreverv, mens vararepresentanter fra Frp inntar vervene. Selv SV har ment at dette samarbeidet er så viktig at de ofrer posisjoner til Frp. Hadde Rødt, De grønne og SV stått samlet og splittet opp samarbeidet Ap/Frp hadde de kommet bedre ut enn slik resultatet ble. For de var det også viktig å gi Frp politisk innflytelse. Her i byen kaller Ap og SV det et valgteknisk samarbeid. Men det er så åpenbart politikk. -Jeg lurer på hva statsrådene Gahr Støre og Halvorsen synes om dette, spør Thorbjørnsen.

Les hele kommentaren her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**