Jorunn Wormdahl Asbøll 70 år 22.september

Vi ønsker deg til lykke med 70 års dagen. Og vil samtidig uttrykke vår dypeste takknemlighet for mange års innsats for venstre.

Hilsen Styret i Orkdal Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Journalist Audhild Øye i Avisa Sør- Trøndelag skriver følgende i dagens utgave. (22.09.11)

Jorunn

Foto: NN

En veteran fyller 70 år

Jorunn Wormdahl Asbøll fyller 70 år i dag. Jubilanten feirer dagen sammen med familie og venner i Oslo.
Den spreke jubilanten fornekter seg heller ikke denne gangen. I går kjørte hun alene de vel 50 milene til Oslo for å delta i selskapet familien hadde organisert.
– Og vet du, jeg koser meg så til de grader med radio og natur når jeg kjører helt alene. Mange vil kanskje tro at det er vanskelig fore n 70-åring å kjøre så langt alene. Det er det slett ikke sier hun.
Jorunn Wormdahl Asbøll ble født på Orkanger i 1941. Da hun var 6 år gammelflyttet familien til Trondheim, og da hun var 16 år flyttet familien til Oslo.
I 1962, 21 år gammel ble hun gift med Kjell Asbøll fra Orkdal. Sammen har de drevet gården på Togstadjåren.
Samtidig som Jorunn kom tilbake til Orkdal, ble hun engasjert i kommunepolitikken gjennom Orkdal Arbeiderparti og ble innvalgt i det første kommunestyret etter kommunesammenslåinga i 1963-64. I tillegg jobbet hun i 15 år ved Orkdal ligningskontor.
Jorunn Wormdahl Asbøll ble en markant leder for Orkdal Sanitetsforenings sjukehus hvor hun satt som styreleder i 11 år. Dette var en viktig periode for sykehuset med mange viktige utbygginger.
Wormdahl Asbøll var en sterk og dyktig leder. I forbindelse med styrevervet tok hun pause i en periode fra kommunepolitikken og arbeiderpartiet (1988-1991). Da hun på nytt stilte til valg i 1991, ble hun etter et benkeforslag på nominasjonsmøtet vraket som ordførerkandidat til fordel for Nils Kvernmo. Istedet endte hun opp med varaordførervervet.
Det førte til at Jorunn Wormdahl Asbøll etter nesten 30 år meldte seg ut av Arbeiderpartiet og gikk inn i Venstre i stedet. det har hun ikke angret et øyeblikk på.
– Var jeg ikke bra nok til å være ordfører, var jeg ikke bra nok til å være varaordfører heller. Det var et enkelt valg å velge Venstre. Jeg har stor respekt for Venstre og de representantene de hadde. Det var svært dyktige representanter med konstruktive tanker og de ville noe, sier hun.
Etter snart 50 år i lokalpolitikken mener hun at nok er nok og stilte ikke til valg i år. Hun har ikke lagt konkrete planer for hva hun vil bedrive dagene med, men det blir garantert mye lesing da hun elsker å lese.
– Dessuten er det alltid bruk for frivillige slår hun fast.

Ballonger

Foto: NN

Det journalisten skriver med at Jorunn Wormdahl Asbøll ikke stilte til valg i år stemmer ikke helt da hun hadde siste plassen og hedersplassen på Orkdal Venstres liste til årets kommunevalg.
Det er tydelig at hun er populær blant lokalbefolkningen i Orkdal for etter at de hadde sagt sitt hadde hun klatret opp på en 11 plass.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**