Under årets Europeiske mobilitetsuke fikk Mandalsfolk anledning til å bli nærmere kjent med en av de mest spennende endringene som samfunnet nå står overfor. Elektriske kjøretøy vil i løpet av de nærmeste årene sette sitt grønne preg på trafikken på våre veier og i våre gater. Dette er veldig gode nyheter, både for miljøet, for klimaet og for økonomien vår.
En elektrisk bil er ikke lenger et eksotisk lite kjøretøy for spesielt interesserte. 2011 er året da en rekke spennende nyheter fra verdens ledende bilprodusenter kommer på markedet. Allerede har en elektrisk bil rukket å bli den mest solgte småbilen i Norge, og nå i høst lanseres Årets bil her på Sørlandet, den første fullverdige familiebilen som er konstruert fra grunnen av som 100% elektrisk bil.
Norge er et satsingsland for produsenter av elektriske biler, og landet vårt troner øverst på den internasjonale elbil-statistikken. Dette skyldes ikke minst at norske myndigheter har innført spesielt gunstige incentiver for elbil-brukere. De betaler ikke moms, de slipper unna med sterkt redusert årsavgift, de parkerer gratis på offentlige parkeringsplasser, de betaler ikke bomavgift og de kan kjøre forbi køene av bensin- og dieselbiler i kollektivfeltene. Dessuten koster det kun noen tiere å "fylle opp tanken" med miljøvennlig strøm.
Den eneste ulempen ved elektriske biler nå, er rekkevidden mellom hver gang man må lade batteriene. Fortsatt kan man ikke kjøre lenger enn ca 17 mil. Men denne ulempen vil bli betydelig redusert når det nå bygges ut en omfattende infrastruktur av høyeffektive hurtigladere over hele landet. Slike hurtigladere kan lade batteriene på en elbil på 30 minutter, sammenlignet med ca 8 timers ladetid som kreves når man lader elbilen fra stikkontakten hjemme.
Dessverre er landsdelen vår en sinke i utbygging av slike hurtigladere. Mens det i Osloregionen og i Stavangerregionen allerede er bygd ut et omfattende antall, finnes det hittil på hele den mellomliggende strekningen av E-18/E39 kun én hurtiglader i Sørlandsparken.
Nå må Mandals næringsliv og offentlige myndigheter se sin besøkelsestid. Ved å sørge for at det blir etablert hurtiglader her, vil vi sette byen vår på elbil-kartet. Da vil vi tiltrekke oss elbilbrukere som kan lade opp batteriene sine her, i stedet for å suse forbi Mandal på E-39. Samtidig som de tar en pause og benytter seg av vårt gode handels- og serveringstilbud.
Stein Inge Dahn
Snart i bystyret for Mandal Venstre