Fjerde størst i Asker

Venstre blir fjerde største parti i Asker med 2024 stemmer og 7,1% av stemmene. Vi puster Frp i nakken som det 3. største – bare 276 stemmer bak. Det er solid, men det er synd at vi mister fjerdemandatet vårt med kun 88 stemmers margin. Tross alt er dette det nest beste resultatet på 30 år i Asker. Stor takk til alle dere som har stemt Venstre og til alle dere som har bidratt i valgkampen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Asker Venstre skulle gjerne fortsatt med fire representanter i kommunestyret, men det ble bare tre. Vi kan likevel glede oss over at Venstre er fjerde største parti i Asker og Akershus (6,2%), samt et solid valgresultat for Venstre på landsbasis på 6,2%. Det er det beste valgresultatet for Venstre på 40 år. Dette lover godt for neste stortingsvalg.

Det er ikke klart hvilke tre personer som vil utgjøre den nye kommunestyregruppen for Venstre. Vi venter resultater i løpet av kort tid. Vi skulle så gjerne fortsatt med fire representanter i kommunestyret, så ble det tre. Det så veldig lovende ut: gode meningsmålinger, hyggelige tilbakemeldinger, mye positivitet og en god valgkamp. Men det holdt dessverre ikke helt inn. Vi skal være fornøyd med tre representanter når alt kommer til alt. Asker Venstre gratulerer Høyre med strålende resultater.

Ingvild Tautra Vevatne

Foto: privat

I dagens Budstikka kommenterer 1. kandidat og leder i Asker Venstre Ingvild Tautra Vevatne valgresultat slik:
– Det har vært mye fokus på Venstre sentralt, og vi har merket mye god respons her i Asker, så vi trodde vi skulle beholde våre fire mandater. Den siste uken hadde vi til og med håpet på et femte mandat, så det er veldig lite ålreit at vi i stedet har gått ned. Det blir mange veldig små partier i Asker kommunestyre nå, noe som ikke gir noen god dynamikk. I tillegg blir Høyre helt uavhengig og kan råde grunnen alene. Det håper jeg ikke de vil gjøre, men i stedet søke samarbeid fra sak til sak og fortsette den inkluderende stilen som Lene Conradi hittil har hatt. Hun har lyttet og tatt andres innspill på alvor, og det tjener kommunen på. Og da kan også opposisjonen føle en mening med å gå på møtene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**