Venstre vil bedre kollektivtilbudet

Antall brukere av kollektivtrafikk har gått ned. Venstre ønsker å legge til rette for vekst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Bussholdeplass-skilt

Foto: Statens vegvesen

Statistikk fra SSB viser at antall kollektivbrukere i Sarpsborg og Nedre Glomma har gått ned i 2009 og 2010. Det såkalte miljøpartiet SV har sammen med AP mfl. styrt utviklingen av kollektivtrafikken fra fylkestinget siden 2007. Disse tallene viser at SV og AP har null troverdighet når de snakker om miljøsatsing i Sarpsborg.

Det er tragisk at antallet kollektivbrukere går ned i Sarpsborg, mens det øker nesten overalt ellers i landet. Dette viser at SV og AP ikke skjønner hvor viktig det er å tilby befolkningen et godt kollektivtilbud, og at de verken har vilje eller evne til å satse på kollektivløsninger. SV drukner i APs maktarroganse på fylkesnivå, og jeg tipper nøyaktig det samme vil skje med SV i Sarpsborg etter valget om den rød-grønne siden får flertall nok en gang. Da er det takk og farvel til miljøpolitikken, akkurat som i regjeringen, og på fylkestinget.

Både Sarpsborg, Fredrikstad og Østfold Venstre står sammen om en massiv satsing på kollektivtrafikk de kommende årene om Venstre får nok støtte på valgdagen. Venstre vil enkelt og greit bruke mer penger på å opprette flere 15-minuttsruter, sette krav til nyere og bedre busser, bedre ruteinformasjonen, og bygge flere busstopp og holdeplasser. Østfold og Sarpsborg har en av Norges høyeste andel av korte bilreiser, og store trafikkproblemer.

Venstre er partiet som satser på kollektivtrafikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**