Industri eller turisme?

De borgerlige partier ikke fått noen drahjelp av Ap og Rødt i denne bystyreperioden skriver Dag Jørgen Hveem i dette innlegget. De mange hovedutvalgsvedtakene som er fattet av de borgerlige partiene denne perioden — mot Rødt/Ap-stemmene — har bidratt til mye verdiskaping og sysselsetting i byggenæringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Foto: Runar Nes

Industri eller turisme?

Rødts Knut Henning Thygesen vil at Risør skal skifte fokus fra turist- og reiselivsby til industrikommune. Han mener det er få som vet at mange jobber i industri- og byggenæringa i Risør. Det tror jeg ikke er riktig.

Ordføreren viser blant annet til Sørlandsporten teknologiverk, som er relativt nytt og en viktig etablering. Høyres 2. kandidat Per Arnt Tellefsdal leder nettverket. Med sin bakgrunn som industrileder og bedriftseier, kombinert med politisk erfaring, vil Per Arnt være en svært viktig ressurs i det nye bystyret.

Industri er mer enn det Knut Henning sikter til. Venstre vil fortsette å arbeide aktivt for videreutvikling av turist- og reiselivsnæringen i Risør, og vi har flere konkrete tiltak i programmet og på blokka. Samtidig skal vi fortsatt legge godt til rette for tradisjonell industri.

Knut Henning nevner byggenæringen. Her har de borgerlige partier ikke fått noen drahjelp av Ap og Rødt i denne bystyreperioden. De mange hovedutvalgsvedtakene som er fattet av de borgerlige partiene denne perioden — mot Rødt/Ap-stemmene — har bidratt til mye verdiskaping og sysselsetting i byggenæringen. Til glede for blant andre mange bolig- og hytteeiere. Ja, til stor glede for de fleste av oss. Og uten at det har vært til noen som helst slags ulempe for allmennheten.

Venstre ønsker mer enn ord — også på dette området.

Dag Jørgen Hveem
Ordførerkandidat for Venstre