Eivind Brenna på folkemøte

Oppland fylkeskommune arrangerte torsdag kveld folkemøte på Lillehammer videregående skole. De syv partiene representert på Fylkestinget var invitert for å diskutere skole, samferdsel, næringspolitikk og kultur.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fylkespolitkere på folkemøte. F.v. Jørand Ødegård Lunde (H), Sigmund Hagen (SV), Eivind Brenna og Anne Marie Bagstad Jøranli (Krf)

Foto: Terje Kongsrud

Redaktør i GD, Kristian Skullerud, var møteleder på folkemøtet. Møtet ble streamet direkte på Internett, og det var muligheter for publikum å sende inn spørsmål til panelet.

Partiene ble utfordret på en rekke tema der fylkespolitikerne har et ansvar. Mest tid gikk med til å diskutere skole- og samferdselspolitikk. Møteleder var også opptatt av mulige samarbeidskonstelasjoner etter valget. På meningsmålingene ligger nåværende rødgule politiske ledelse an til å kunne fortsette.

Aps Gro Lundby er positiv til å ta med Senterpartiet i et bredere samarbeid. På møteleders spørsmål om å ta med Venstre inn i en slik konstelasjon, svarte Lundby at “det må vi tenke litt mer på”.

Senterpartiets Ivar Odnes og Eivind Brenna lanserte i GD 8. september en felles politisk plattform. Partiene vil med dette jobbe hardere for å få gjennom sentrumspolitikk i Fylkestinget.

Eivind Brenna tok i møtet blant annet til orde for å styrke utdanningstilbudet og gi bedre valgmuligheter for å redusere frafallet i vdg. skole.

– Systemet stenger for at elever som ønsker en mer praktisk orientert utdanning får et godt tilbud, sa Eivind Brenna.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**