Byggeskikk og politikk

-Hvor er retningslinjene for byggeskikk, spør Gunn Schønning Jakobsen, som er på Venstres liste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Om estetikk og byggeskikk, politikk og folkeskikk

Overskrifta mi kan kokes ned til ett ord: IDENTITET eller til
to hvis vi tar med TILHØRIGHET. Det er nøkkelord når det er snakk om hvor folk vil bo, og hvordan vi vil ha det rundt oss. Vi vil gjerne være stolte av vårt hjemsted, kjenne at her hører vi til, dette kan vi være stolte av og identifisere oss med.
Kan vi det i Målselv?

Istindan Målselv

Foto: Roar Sollied

Skaperen har i sannhet vært raus med sin del av jobben, med våre vakre fjell, elva og dalen har vi en gudegave av et landskap. Men når det kommer til våre menneskeskapte miljøer står det langt dårligere til. Det kan virke som om det er hverken vilje, kunnskap eller forståelse for hva byggeskikk, orden og vedlikehold betyr for at folk skal trives her i bygda.

Tar vi for oss Bardufoss sentrum, så har det ikke manglet på konsulenter og planer opp gjennom årene, tegninger og skisser for hvordan sentrumsområdene skal se ut. Men hver gang ser det ut til å strande på vilje til å gjennomføre planene, eller hva det nå er som går galt? hvor er den langsiktige planen, hvor er retningslinjene når vi vi ser at vi får en "hangar" av et Rema1000-bygg i sentrum? Vi skal selvsagt ha flere forretninger på Andselv også, men den slags bygg hører hjemme i et fortettet industriområde.

Spørsmålstegn

Foto: Nettstedet www.sxc.hu

Hvor ble det av Målselvprofilen som ble utarbeidet for noen år tilbake. Profileringsprogram for skilting, farger og visuell kommunikasjon som kostet en pen slump penger! Skal vi komme noen vei med å skape forhold for ei positiv utvikling i bygda vår, må vi se hvor viktig disse estetiske verdiene er. Vi må ha politikere som ser verdien av et langsiktig planarbeid med estetikk og vi må ha byråkrater med kompetanse og vilje til å håndheve hjemler i "plan og bygningsloven" og legge føringer for både eksisterende bygg og nye prosjekter.

Frivillige organisasjoner, lag og foreninger og enkeltpersoner har gjort en kjempejobb for å holde det pent i sentrum i årenes løp. Uten dem har det nok sett stusslig ut, så ære være dem, men samtidig må vi innrømme at vi mangler en overordnet plan for hva som skal gjøres og hvordan. Det kan ikke være opp til enkeltpersoner å utforme sentrum, vi må ha retningslinjer for stil på det være seg buss-skur, boder, skilting og grøntarealer skal det bli et gjennomført visuelt bilde.
Både det offentlige, næringsliv og enkeltpersoner har et ansvar for å utforme og vedlikeholde vårt felles offentlige rom, men noen må våge å fortelle hvor skapet skal stå!!

Det burde være unødvendig å snakke om folkeskikk i denne sammenhengen, men jeg klarer ikke å la det være. Det er helt utrolig å se hvordan folk setter fra seg søppel utenfor containerne, har dere tenkt på at det også er en del av det visuelle inntrykket som møter både oss selv og besøkende i bygda?

Om noen få dager får vi opp et landemerke i sentrum, og ikke bare kanskje, men nokså sikkert kommer kongen. La oss gå sammen om å rydde og få det pent til da og la det nye monumentet minne oss på alt vi har å ta vare på, våre verdier, vår identitet og tilhørighet.

– og du; på mandag kan du stemme Venstre, det er et parti som hegner om kultur og miljø!

Gunn Schønning Jakobsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**