Ragnhild Helseth om sykehus og ballspill

– Det kastes ball i sykehussaken. Politisk sendes pasninger på tvers av banen, selv om flere av de politiske partiene er blitt enige om hvilket av målene de skal sikte mot, nemlig et felles sykehus for Nordmøre og Romsdal. Venstre i Kristiansund pekte ut målet allerede i 2009 om et felles sykehus for regionen nord for Romsdalsfjorden. Ragnhild Helseth skriver dette i et innlegg i Tidens Krav 6.september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Leserinnlegg:

Ragnhild Helseth

Foto: Frida Strømme

Sykehus og ballspill

Det kastes ball i sykehussaken. Politisk sendes pasninger på tvers av banen, selv om flere av de politiske partiene er blitt enige om hvilket av måletnede skal sikte mot, nemlig et felles sykehus for Nordmøre og Romsdal. Venstre i Kristiansund pekte ut målet allerede i 2009 og har lagt opp løpet deretter. Fylkesprogram og lokalvalgsprogram er i harmoni med hverandre. Det gjelder ikke alle de andre partiene, tydeliggjort i Roger Kjøl (H) sitt leserbrev i Tidens Krav 2.september.

Allerede i august 2009 sa undertegnede fra bystyrets talerstol at tida var inne for å jobbe for et felles sykehus. Det ble mange reaksjoner både i møtet, og i etterkant.

TK skrev 26.august 2009 : -Venstre vil ha felles sykehus Ragnhild Helseth (V) med politisk bombe i bystyret .Dermed er den politiske enigheten i sykehussaken brutt

Senere på høsten 2009 ble Soria Moria II lagt frem. Der kom Regjeringen med klare utsagn om endringer i sykehusstruktur. Arbeidet med en bedre arbeidsdeling mellom sykehus skulle videreføres, og den sa videre at dette kan bety at enkelte sykehus skal gjøre andre oppgaver enn i dag, blant annet sett i sammenheng med samhandlingsreformen.

Sykehussaken kom inn i en ny fase og det ble debatt og aksjoner. Lenge ble det ført et spill hvor man prøvde å treffe begge målene, noen ganger gå for felles sykehus for Nordmøre og Romsdal, andre ganger gå for fire likeverdige sykehus i Møre og Romsdal. Etter hvert har flere partier samlet seg om et felles sykehus for Nordmøre og Romsdal lagt til området ved Krifast. Ordføreren i Kristiansund har gjennom to turbulente sykehus-år stått i stormen og talt befolkningens sak, både lokalt og mot sentrale myndigheter.

Nå er vi over i enda en ny fase med organisatoriske endringer og ytterligere budsjettjusteringer. Vi venter på de politiske beslutningene om endelig sykehusstruktur. Til syvende og sist er det Stortinget som avgjør. Helseministerens innstilling i saken vil være avgjørende.

Kommunalsjef Carlsen sin orientering i Bystyret 30.august ga klare signaler om hva samhandlingsreformen vil ha av konsekvenser for kommune- og spesialisthelsetjeneste.

Venstre sentralt har sagt at standpunkt til sykehusstruktur i vårt fylke må ta utgangspunkt i hva man mener er beste løsning lokalt. For kommende valgperiode 2011 til 2015 har Venstre i Møre og Romsdal og Kristiansund Venstre gjort vedtak som gir samsvar i respektive program om sykehus.

Møre og Romsdal Venstre vil:
-at organisering av sykehustilbud må gjøres ut ifra pasientenes behov
-at alle innbyggere i fylket må sikres en spesialisthelsetjeneste med akuttberedskap og et fødetilbud som gir den enkelte trygghet både hva gjelder faglig kvalitet og reiseavstand

Kristiansund Venstre vil:
– bygge et felles sykehus for Nordmøre og Romsdal i Krifastområdet med stort fagmiljø, og tilgjengelig for alle

Befolkningen fortjener en politikk i sykehussaken som reflekterer virkeligheten. Da er enighet om målet punkt en. Nå gjelder det at alle bruker kreftene til å sende pasninger i riktig retning og uten stadige tilbakespill. Stortingspolitikere og regjering må få høre klar tale.

Lenge var sykehussaken i skyggenes dal og mange har følt at avgjørelser ble tatt på bakrommet. Heldigvis kom den etter hvert frem i lyset.

Venstre sa klart ifra. Ballen ble sendt videre og det meldte seg flere spillere tverrpolitisk som har tatt imot og sendt ballen videre mot målet som er et felles sykehus for regionen Nordmøre og Romsdal med beliggenhet lagt til Krifastområdet.

Kristiansund Venstre lover å stå på videre for realisering av felles sykehus for Nordmøre og Romsdal.
Venstre er ikke blant de største partiene, men vi har påvirkning. Stem Venstre!

Ragnhild Helseth
Ordførerkandidat