Husk det er også fylkestingsvalg i år

Bærum Venstre er så heldig å inneha tredjeplassen på fylkestingslista for Akershus Venstre. Siri Engesæth fra Jar har lang fartstid i Venstre, og er spesielt opptatt av miljø- og næringspolitikk.
Husk at når du mandag tar den hvite stemmeseddelen til VENSTRE, så ta samtidig med den blå til VENSTRE og du har gjort ei god grønn gjerning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Siri Engesæth

Foto: Gisle Bjørneby 2011

Siri har lang fartstid i Venstre med tidligere verv i Aust-Agder, Møre og Romsdal, Hordaland og i Oslo på bydels-, by- og nasjonalt nivå.
Hun er 42 år og skilt. Har tre barn, en på Jar skole og to på Ringstabekk

Av utdanning nevnes: antropolog med hovedfag fra Alaska og deretter påbygging innen ledelse og økonomi fra NTNU Er i dag partner i selskapet Vox Politica AS, som også er sekretariat for Forum for Reiseliv og Forum for Miljøteknologi og holder til på IT Fornebu. Engesæth har vært daglig leder i Bellona. Erfaring med næringspolitikk internasjonalt fra Næringslivets Hovedorganisasjon, vært leder for den europeiske paraplyorganisasjonen for marine og maritime organisasjoner,
Seas At Risk, i Brussel. Drevet strategisk og finansiell rådgiving i eget selskap.

Transport, energi og tradisjonelt miljøvern, oppsummerer hun som de tre store sakene.

Det skal lønne seg med gode miljøtiltak, sier Siri Engesæth. Miljø er noe av det viktigste Siri brenner for, men hun sier også at kollektivtransporten må ha alle løsninger, dersom den skal virke for alle. Det skal være god plass til buss, bane, sykkel og gående, og at disse gruppene skal prioriteres foran bilene.
Bærum vil kveles uten mer og bedre planer for transport og mobilitet, sier Engesæth, og viser blant
annet er de planene som er lagt for trafikken fra Fornebu til Oslo, Helt uholdbar. De gode løsningene som Venstre gikk inn for
— som svevebane — ble stemt ned.

Med mottoet Klassisk miljøvern sier Siri:
En foregangskommune på miljø, må ta vare på det biologiske mangfoldet.
— Det betyr at vi må tenke helhet hver gang vi løfter spaden, sier Siri, som understreker at det krever litt mer av oss. At kunnskapen om miljøet må blir bedre.
«Tenk lurt», er hennes motto. Hun synes det er lurt å håndtere søppel på en skikkelig måte gjennom kildesortering. Og at det offentlige tar ansvar for å redusere energibruken i alle bygg. Og at alle som bygger nye boliger eller pusser opp gamle, må tenke at det skal brukes minst mulig energi.

Derfor håper vi du som går til valglokalet mandag både gir din GRØNNE stemme til Bærum og Akershus. Siri vil gjøre en flott jobb i Fylkestinget og det er opp til deg å hjelpe henne på veien dit.

Se også:
Mer om Akershus Venstres toppkandidater