Det å gå til valg og stemme på riktig parti e inte lett

Ting e brennæ for.
Som kandidat på Venstres liste så har e noen sakæ e brennæ for. Ettæ mange år i de lokale idrettslaga: Risør Fotballklubb, Risør Håndballklubb, Risør Varden Svømmegruppe, både som medlem, utøver, styremedlem, og nå med ungæ sjøl som e med i de forskjellige foreningene. Detta e framtida ! Skal vi kunne klare å holde nivået på anlegg og utøvere, så må det bygges og satses, men det krever midler, og også samarbeid mellom de forskjellige lag og foreninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dæffår stemmæ alla mann på Venstre, 12. septembæ, Gaute Haftor Sørensen listekandidat for Venstre

Foto: Runar Nes

Innen for kulturen har e også klart å rote me inn. Det hendæ e e me på no revy og teatæ, og for å si det sånn: Her trengs det midler til oppussing av scener og kulturhus. Detta e noe e kunne tenke meg å kjempe for.

Friområdene våre, ja ta for eksempel Urheia. Her skjer det møe, og møe kan skje. Bare tenk et år tebake: Gikk du på tur i ura, ellæ på skøytæ om vinteren, og måtte et ærend, ja da var det å hive sæ i bilen å fyke hjem. Turen , hockey kampen ble avbrutt av et personlig ærend. Åssen e det nå? Jo nå kan du ta det med ro, må du et ærend, gjør det i det nye toalettet i ura. E du lei av å gå på skøytæ, og hellæ vil ake, gjør det i ake bakken i ura. Vil du sitte godt, ja gjør det på de nye bryggene i ura. Tenk å fint det blir når veiene der oppe blir fine, og kan benyttes av alle, både på da tid og i lys om kvelden. Dette må vi også få te.

Arbeidsplassæ.
E jobbæ på Bosvik, en bedrift som har fått det te. Noen gangæ e det tøft, men det e mange flinke folk hos oss, derfor klaræ vi oss. Men vi på Bosvik vett at jobbæ ikke kommæ rekenes på ei fjøl, og fjølæ har e litt greie på. Arbeidsplassæ blir te når noen får lov te å prøve ut ideene de har i hue.
Jobbæ kommæ aldri rekenes på ei fjøl. De kommæ når det ramlæ ner gode ideæ i huene på folk.
Vi skal være gla’e for at vi har arbeidsplassæ som Bosvik, bedriftene på Akland og på Krana. E håpæ selvfølgelig at vi kan få flere sånne jobbæ, å e tror at Risør kan utvikle mer a det, men da må vi samarbeie. Her i kommunen, men også med nabokommunene. Det e mange fine, små og litt større, kompetente bedriftæ i vår region.

Samarbei e viktig
Det e også sånn at de e mulig å samarbeie med andre bedriftæ bortafor Vintekjær, ellæ uttafor Stangholmen for den saks skyld. Mange av de små bedriftene har nemlig spesialkompetanse og e spissa mot en spesiell sektor ellæ bransje, for eksempel olja. De siste åra e Sørlandet blitt en møe viktigere leverandør te offshoreindustrien.
Nå har vi nettopp fått greie på at Statoil har gjort et nytt, digært funn i Nordsjøen, bare et hopp og et lakk fra Stavangæ. E e sikkæ på at det kan gi ringvirkningæ te heile regionen, men da må vi melde oss på!

Å kan Risør bidra med?
Bare spør Rolf Risør kjennæ olje- og offshoreindustrien, ikke bare det at vi har hatt en god del Nordsjøarbeidere, men vi har, og har hatt, skikkelige huæ som har vært med på å utvikle bransjen.
Bare spør Rolf Gundersen, ellæ Guff som e kallæ han. Han har peil, skjønnæ du, og har vært med på det meste i offshore, over heile verden. Da han jobba hos Ugland, var han for eksempel med på å utvikle et heilt nytt, prisbelønt lastesystem for riggæ, som faktisk va en revolusjon i bransjen! E kan også fortelle at nesten før vi andre hadde hørt om EDB, var Rolf på intænett og intranett og satt her hjemme her i Risør, i sofakroken med en kaffikopp, og styrte skutæ og organisere mannskap på alle verdens hav. Det e sant!
Det går an. Skjønnæ du?

Hurra for goe ideæ!
Men det e ikke sånn at vi kan lene oss på «tradisjonell» industri, selv om den e aldri så kompetent. Vi trengæ de gode ideene. Og Norge og Risør må gi lov te å realisere ideæ og drømmæ. Det e her framtia liggæ. Det e ikke sikkært at alt e liv laga, og noen må kaste inn håndkleet, men vi e nødt for å la så mange som mulig prøve sæ.
Vi må heie på de, og vi må hjelpe de, vi må feire når de får det te, og vi må trøste de om de ikke får det te.

Dæffår stemmæ alla mann på Venstre, 12. septembæ.

Ska vi si det sånn?

Av Gaute Haftor Sørensen, 18. kandidat for Venstre