Flere må fullføre videregående skole

Andrekandidat for Venstre i Sør-Trøndelag Christian Bonvik ønsker seg mer praksis i skoleløpet for å hindre frafall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Christian Bonvik

Foto: n.a.

Venstre vil ha en skole for kunnskap og like muligheter. Slik er det ikke i dag. 1 av 4 elever i den videregående skolen oppnår ikke studie- eller yrkeskompetanse. På enkelte utdanningsprogrammer er det bare 30 prosent som består. Verst stilt er de yrkesfaglige utdanningsprogrammene.

Venstre mener at det må settes inn en rekke av tiltak for å få flere til å fullføre videregående utdanning. Venstre peker spesielt på tre tiltak for å få bukt med problemet. For det første vil Venstre gi lærerne etter- og videreutdanning, slik at vi har motiverte lærere med kompetanse til å hjelpe den enkelte eleven.

For det andre må vi få på plass mer praksis i skoleløpet. Et nytt valgfag i ungdomsskolen, muligheter til å gjøre undervisningen mer praktisk i alle fag og økt bruk av mulighetene for mer praksis i bedrift og mindre i skole vil gjøre skolehverdagen mer praktisk for de skoletrøtte, og flere vil fullføre skolen.

Det tredje tiltaket mot frafallet handler om å styrke rådgivningstjenesten, med krav om egen karriereveiledningsutdanning for de som har rådgiverstillinger. Slik sikrer vi gode rådgivere som veileder elevene til de riktige karrierevalgene for den enkelte eleven, ikke for samfunnet eller skolen.

Dette handler om å sette folk først. Alle skal kunne få en utdanning tilpasset seg selv, som gir dem kunnskap og muligheter til å lykkes i yrkeslivet.

Christian Bonvik
2. kandidat Sør-Trøndelag Venstre