Vil ha regionalt press for 5 årig masterutdanning for lærere ved HSH

Venstres leder, Trine Skei Grande, foreslo fredag at HSH burde starte en prøveordning med 5 årig lærerutdanning på mastergradsnivå. Dette vil hun foreslå overfor departementet. Både Karmøy Venstre, Tysvær Venstre og Haugesund Venstre støtter dette forslaget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Rektor ved HSH, Liv Reidun Grimstvedt

Rektor ved HSH, Liv Reidun Grimstvedt opplyser at skolen allerede har søkt departementet om å få lov å begynne en slik utdannelse. De har allerede i dag tilbud om Master i IKT i læring, og de har planer om masterutdanning også i andre fag.

— Haugesund bystyre har allerede vedtatt at framtidens lærere i Haugesund skal ha utdannelse med større grad av fordypning, sier Tore Nilsen, bystyrerepresentant for Venstre i Haugesund. — Dette var et av forslagene Venstre fikk gjennomslag for da bystyret behandlet skolepolitisk melding i mai.

Nå har Tore Nilsen (V) tatt initiativ overfor de andre Venstrelagene i regionen for at disse skal løfte denne saken inn for sine respektive kommunestyrer og formannskap. Venstrelagene ønsker at en samlet region skal bidra til å legge press på departementet for at HSH skal kunne gå i gang med en slik utdanning.

— Nå må vi vise at dette er noe en samlet region står bak. Derfor må kommunestyrene i hver kommune si fra at dette er et ønske vi alle deler. Det er også viktig at samarbeidsorganer som Haugalandrådet og Samarbeidsrådet for Sunnhordland er med på å legge press på departementet.

Tore Nilsen (V) kan videre fortelle at Venstrelagene i Karmøy, Tysvær og Haugesund vil ta denne saken opp i sine respektive kommunestyrer og formannskap.

— Vi vil utfordre både kommunene, men også de enkelte partiene i kommunestyrene om å legge press på sine nasjonale partier for å løfte fram denne saken, sier Tore Nilsen (V)
— I Venstre følger vi opp våre forslag lokalt, og løfter dem til et nasjonalt nivå. Vi håper at de andre partiene også vil bidra til å realisere et slikt prosjekt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**