Venstre er nøkkelen til et nytt byråd

«Det blir neppe et borgerlig flertall uten Frp», skriver BA på lederplass 5. september. Samme dag, i samme avis, viser meningsmålingene borgerlig flertall uten Frp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

Venstre går til valg på et grønnere, borgerlig byråd: Et byråd hvor vi kan trekke politikken bort fra Frp og i retning sentrum. Det har falt BA og de rødgrønne tungt for brystet, og i mandagens utgave av avisen skrives det på lederplass at en stemme til Venstre betyr fint lite, siden vi ikke vil inngå i en kaoskoalisjon med alt fra Rødt og Senterpartiet til Venstre og KrF.

Videre mener BAs leder at de som ønsker et maktskifte, må stemme på et av de rødgrønne partiene. Det er ingen nyhet at BA oppfordrer sine lesere til å stemme rødgrønt, men adskillig mer oppsiktsvekkende er det at de tilsynelatende ikke leser sine egne meningsmålinger.

BA-målingen i mandagsavisen gir Venstre/Høyre/KrF rent flertall med 34 mandater. Et alternativ av Høyre og Frp har også 34 mandater. Det betyr at Venstre og KrF til sammen er like store som Frp, som stuper på meningsmålingene. Et borgerlig flertall uten Fremskrittspartiet er altså alt annet enn urealistisk.

Kaos på venstresiden
I samme avis inviterer SV til en bred grønn allianse for miljøet i Bergen. Et prisverdig initiativ, men det illustrerer igjen kaoset som råder på venstresiden, for Arbeiderpartiet er ikke nevnt som medlem av en slik allianse — naturlig nok, da Ap ikke akkurat har en god miljøpolitisk karakterbok å vise til.

Jeg er freidig nok til å mene at velgerne står overfor to valg, noe BAs egne målinger også viser: Et borgerlig byråd med Frp i førersetet, eller et hvor Venstre har hånden på rattet. Et sentrum-venstresamarbeid er milevis fra flertall. Da står valget i høst mellom et grønt og moderat borgerlig byråd, eller Frp-styre.

Dersom Venstre og KrF blir større enn Frp, mener jeg det både er rimelig og sannsynlig at Høyre tar signalene fra velgerne, og bytter ut Frp med et sentrumssamarbeid. Da er det innholdet i politikken som avgjør.

Julie_Andersland_helfigur_2011

Foto: Tor Blaha

Jeg vil at Venstre skal være en miljøpolitisk spydspiss inn i byrådet. Våre krav er klare: Med Venstre i byråd skal Bergen få på plass en realistisk og rask fremdriftsplan for bygging av Bybanen til alle bydelene i byen. Vi vil sikre at det blir gjennomført tiltak som begrenser den forurensede biltrafikken, og har stor tro på at det er mulig å få til i et samarbeid med Høyre — bare de kan frigjøre seg fra Frp. Høyre og Venstre er enige om «miljøbompenger» og differensiering, vi er bare ikke enige om hva bompengene skal differensieres etter. Så lenge Frp sitter i byråd blir det derimot ingen miljøbompenger av noe slag, og køene kommer til å vokse.

Borgerlig flertall
Venstre og KrF er uttalt borgerlige partier, og utgjør sammen med Høyre og Frp minst 60 % av velgerne i Bergen. At det blir et borgerlig flertall også etter valget er helt åpenbart. Spørsmålet er hva slags politikk dette flertallet skal føre, og da er det avgjørende hvor tyngdepunktet ligger. Med en dreining mot sentrum vil byen få en mer offensiv miljøpolitikk med klare mål om mer Bybane og mindre bilkø; en varmere velferdspolitikk med en styrking av rusomsorgen og barnevernet, heller enn kutt i sosialstønaden; og en mer forutsigbar økonomisk politikk hvor byrådet ikke roter med skattebetalernes eiendeler.

Men for at dette skal skje, er det viktig at vi i sentrum blir større enn Frp. Derfor kommer jeg med en innstendig oppfordring til deg som tidligere har stemt Høyre: Med et sterkere Venstre får du en mer ansvarlig politikk enn den Frp står for. Derfor kommer jeg med en innstendig oppfordring til deg som tidligere har stemt rødgrønt: Et sterkere Venstre er eneste sjansen vi har til å få et byråd med skikkelig miljøpolitisk handlekraft.

BA har rett i at det bare finnes et alternativ for de som ønsker seg et maktskifte bort fra det Frp-styrte byrådet vi har i dag. Det alternativet er derimot ikke å stemme rødgrønt, for det blir rett og slett ikke noe rødgrønt flertall i Bergen. De som vil ha et maktskifte i Bergen, de som ønsker en mer offensiv miljøpolitikk, en raskere utbygging av Bybane og en løsning på trafikkproblemene i byen, ja de må stemme Venstre.

Julie Andersland
1. kandidat for Venstre i Bergen

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen onsdag 7. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**