Venstre deltok på skoledebatt

1. september var det duket for skoledebatt i regi av Utdanningsforbundet. Berit Smedsrud holdt innlegg på vegne av Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Berit Smedsrud

Foto: Pål Rognstad

Innlegg:
“Venstre har fire pilarer det bygger sine grunnverdier og sin praksis på. Det er skole, miljø, småbedrifter og velferd. Alt dette henger sammen og er verdier for nåtiden og fremtiden. Eller presens og futurum som dere kanskje kaller det.

Tradisjonelt har Venstre alltid vært skole- og lærerpartiet. Den aller viktigste oppgaven vårt samfunn har er å ivareta det enkelte barn og den enkelte elev slik at det får oppnå et høyest mulig kunnskapsnivå og får mulighet til å utvikle sine evner.
Det er foreldrenes oppgave å oppdra barn. Men i tillegg ligger det et stort ansvar på barnehagen og skolen, i tillegg til samfunnet forøvrig. Vi har laget formelle og uformelle regler og normer som skal ivareta oppdragelse og sosialisering av barn.

Mange barn har behov for omsorg og oppmerksomhet utover det skolen tradisjonelt byr på. Dette året har over 50 000 elever fått vedtak om spesialundervisning, noe som er en økning på over 13 000 elever på fem år. For Venstre er det avgjørende å sikre tilstrekkelig antall spesialpedagoger som er nær elevene hver eneste dag på den enkelte skole. Vi vil at det skal gjenopprettes såkalte spesialklasser på skolene som kan tilby tilpasset undervisning for elever med særskilte behov.

Sarpsborg Venstre vil også jobbe for at det skal dannes miljøteam på hver skole. Disse miljøteamene kan bestå av sosiallærere, miljøarbeidere og helsesøstre eller andre med faglig kompetanse som den enkelte skole har behov for og ønsker. Dette vil kunne fange opp og forbebygge sosiale problemer, samt utrede dem og iverksette tiltak. Dette miljøteamet vil også kunne være et alternativ til tradisjonell undervisning. Det kan være at en skole ønsker å vektlegge naturfag, mens en annen vil vektlegge fysisk aktivitet. Sarpsborg Venstre vil differensiere undervisningen gjennom at den enkelte skole har anledning til å utarbeide lokale, tilpassede læreplaner ut fra skolens interesser.

Skolen trenger kompetente og engasjerte lærere. Å være lærer er på mange måter en ensom jobb som gjør at man har et særlig behov for tilbakemeldinger på praksis og å styrke og utvikle eget fagområde. Slik styrking kan foregå gjennom etter- og videreutdanning. I år har 4 000 lærere søkt om videreutdanning, men bare 1 500 får tilbud gjennom sin arbeidsgiver. Venstres hovedsak er å tilby alle lærere etter- og videreutdanning. For at elevene skal får den undervisningen de fortjener må vi gi lærerne systematisk etter- og videreutdanning slik at de forblir motiverte og kvalifiserte til å løfte alle våre elever opp og frem her i livet.
Den gode læreren er nøkkelen i skolen. Det er den gode læreren som motiverer de faglig sterkeste elevene, og det er den gode læreren som styrker og støtter de med behov for ekstra oppmerksomhet. For lenge har den gode læreren stått alene om å jobbe for en bedre skole, nå er det på tide at skolen settes i sentrum.

Barn er kunnskapstørste og Venstre vil at de som ønsker skal få tilbud om sommerskole. Skolen skal være frivillig, og i samarbeid med andre aktører som idrettslag eller frivillige foreninger. Dette kan også gi fin lærertrening for studenter..

Venstre mener det er viktig at alle virksomheter kvalitetssikrer sin drift. Dette foregår gjennom å kartlegge og rapportere. Venstre mener derfor det er riktig at alle landets elever får de samme prøvene og de samme oppgavene. Dette er viktig for å sikre at de får den kompetansen de har krav på. Dagens gjennomføring og tolkning har imidlertid falt uheldig ut. De nasjonale prøvene skal være til barnets beste – ikke noe en skal hevde seg med. Marsdal peker på noen triste historier hvor de som ansvarlige for gjennomføringen har tråkket over grensen for hva som er akseptabelt. Jeg er ganske sikker på at disse skolelederne ikke hadde dette til intensjon, og at det faller under kategorien klossethet.

Venstre forstår at skoleledere sitter med mange hatter. Venstre jobber for at skoleledelse skal bli et eget høgskolefag, for å forberede fremtidige rektorer på de mange krav og forventninger.

Det er viktig at alle ansatte vet hva man jobber mot, hva det endelige mål er, og at alle jobber sammen, være seg lærere, assistenter, skoleledelse, skolesjef, foreldre og politikere. ”

Berit Smedsrud

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**