Vågan Venstre og skolepolitikken

Vågan Venstre anerkjenner skolens funksjon som samlingsarena – i byen og i bygda. Vi ønsker like fullt en gjennomgang av skolestrukturen i kommunen – dels av økonomiske og dels av pedagogiske grunner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Det er ei kjensgjerning at kommunebudsjettet er trangt. Vågan Venstre går imidlertid ikke inn for å legge ned grendeskoler for å spare småpenger. For Venstre er innholdet i skolen det avgjørende.

Venstre mener at kommunene må ha stor frihet til å organisere tilpassa opplæringstilbud. Lokalt kan det bety at ungdomsskoleelever fra ulike skoler samles for å få undervisning i andre fremmedspråk (det vil si det fremmedspråket elevene lærer i tillegg til engelsk). Ikke alle skoler har lærere som kan tilby dette. Elever som kommer til studiespesialiserende studieretning på videregående og som ikke har hatt fremmedspråkopplæring i grunnskolen utenom engelsk, får færre muligheter til å velge fag i videregående skole. Venstre ønsker også et tettere samarbeid mellom grunnskolene og videregående skole. Elever som er spesielt faglig sterke bør kunne avansere mer i eget tempo og gå over til vgs-lærestoff mens de fortsatt er elever i grunnskolen.

Noen ser ut til å mene at god skole handler om geografi. Andre igjen mener at heldagsskole og gratis frukt er svaret på hva som gir best læring. For oss i Venstre ligger løsninga i å satse på læreren. Derfor vil Venstre blant annet: øke opptakskravene på allmennlærerutdanninga og ha krav om karakteren 4 eller bedre i norsk og matematikk; utvide allmennlærerutdanninga til 5 år slik at det blir mer fokus på faglig fordypning, praksis og spesialisering; innføre krav om at alle lærere på ungdomsskoletrinnet skal ha 60 studiepoeng eller mer i fagene de underviser i; innføre ei ordning med systematisk videreutdanning for alle lærere i grunnskolen og i videregående skole. Dette kompetanseåret skal være et spleiselag mellom kommunene og staten; innføre økonomiske incentiver for å få ferske mastergradsstudenter til å velge læreryrket og for å beholde verdifull kompetanse i skolen (seniortiltak); arbeide for mindre byråkrati for lærerne slik at de får mer tid til forberedelse og direkte elevoppfølging.

God skole betyr trygghet for eleven — sosialt og faglig. God skole betyr også et faglig utfordrende læringsmiljø.

Anja Johansen,
førstekandidat for Vågan Venstre og kandidat for Nordland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**