Jeg kan huske hvor godt det var å ha dette tilbudet da jeg selv gikk på skolen. Helsesøster var en person en kunne kontakte om små og store utfordringer i hverdagen. Helsesøster hadde et kontor i førsteetasje i en sidebygning ved skolegården, så det var enkelt å ta kontakt med henne. Vi trengte ingen timeavtale for å kunne oppsøke henne. Det var godt å ha en slik person.
Dette ønsker Horten Venstre også for dagens barn og unge.
Tre viktige faktorer
Forebyggende helsearbeid: Skolehelsetjenesten skal legge til rette for god helsemessig livsførsel, og tidlig fange opp symptomer på helseproblemer. Slik unngår man med enkle grep at mange blir langvarige pasienter senere i livet.
Sosial tilstedeværelse: En skolesykepleier kan på helt andre områder enn lærere, fange opp signaler om mistrivsel, skader og psykiske belastninger. Barnevernet er avhengig av god kommunikasjon med skole og helsetjeneste. En styrking av begge tjenester er derfor viktig for å hindre at unge faller utenfor på grunn av sosiale problemer. Koordinering mellom barnevern, skolehelsetjeneste og skole må bli langt bedre.
Lærernes arbeidssituasjon: Lærere opptrer i dag ikke bare som lærere, men også som sosialarbeidere og byråkrater. Det er ikke slik Venstre vil ha det, og vi er enig i Tidsbrukutvalgets rapport som etterlyser tiltak for å frigjøre tid til lærernes kjernefunksjoner. Læreren skal ikke slutte å være en sosial omsorgsperson, men en styrking av skolehelsetjenesten kan frigjøre mer av lærernes tid til å være lærer.
Atle Mosebekk Arntsen
2. kandidat, Horten Venstre.