Ordføreren fører velgerne bak lyset i en tapt Ryfast sak!

Leserinnlegg i Strandbuen 7. september av 1. kandidat Helene Barkved (H), Arild Melberg (KrF), Alf Henning Heggheim (SP), Per Børge Fjelde (FrP) og Vebjørn Moen (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Ved forrige kommunevalg sa Strand sin ordfører, om han ble valgt skulle han bevise at han og Strand AP hadde nok makt til å få stoppet Ryfast prosjektet. Vi kan nå etter 4 år slå fast at dette var valgløfter uten substans og innhold. Vel har han mot et stort politisk flertall gjort noen forsøk, men vår oppfatning er at han ikke har vært i stand til å bringe noen ny informasjon til debatten, ei heller evnet å forsinke prosjektet med en eneste dag.

Når Strand AP med ordfører i spissen igjen oppmoder til at også dette valget må bli et Ryfast valg, er det å holde velgerne for narr i en sak som er sluttbehandla i berørte kommuner og på fylket. Ja, vi vil påstå at APs kamp for å få Ryfast på sakskartet igjen lokalt er meningsløst . Strand AP har ikke selv tro på det en gang! Det mest oppsiktsvekkende er at han ikke engang har greid å få inn i Strand AP sitt program for 2011 til 2015 at de vil bekjempe Ryfast. Her nevnes ikke fastlandsforbindelse med ett eneste ord. Som om dette ikke er nok, sier Rogaland AP i sitt program for 2011-2015 : sitat “Arbeiderpartiet vil: Realisere Ryfast, Ryfylkepakken og Eiganestunnelen”. Hvordan kan noen forvente at ordfører skal klare å stoppe et prosjekt som har solid tverrpolitisk støtte, når han ikke engang klarer å endre sitt eget parti sitt fylkesprogram!

Med ulike flertall har Kommunestyret i Strand opp igjennom årene støttet arbeidet for Ryfylke sin fastlandsforbindelse. Da Høgsfjord-prosjektet ble forlatt for over 10 år siden ble Ryfast prosjektet lansert. I 2001 ble “Ryfylkepakken” vedtatt av alle Ryfylkekommunene og Fylkestinget i Rogaland. Etter alle disse årene, er et detaljert og svært grundig gjennomarbeida Ryfast-prosjekt klar til Stortingsbehandling så snart ekstern gjennomgang av finansieringsplanen er sluttført. All fokus må rettes mot Regjering og Storting for å sikre sluttbehandling i Stortinget i løpet av første halvår 2012, byggestart høsten 2012 og ferdigstillelse i 2018!

Revidert finansieringsplan der kommuner, næringsliv og Rogaland Fylkeskommune bidrar i et stort spleiselag, vitner om vilje og en historisk mulighet til å få realisert Ryfylke sin fastlandsforbindelse som vi har diskutert i nærmere 30 år. Gjennom alle disse årene ser det ut til at vi ryfylkinger er delt i 3 grupper; de som ønsker en forbindelse i nord mot Stavanger, de som ønsker en forbindelse i sør mot Sandnes, og de som fortsatt ønsker ferjer mellom Tau og Stavanger. Derfor vil alle foreslåtte løsninger ha sine motstandere og forskjempere. Nå foreligger en lokalt ferdigbehandlet løsning som ikke er perfekt, men som totalt er en god løsning for Ryfylke. Det eneste Arbeiderpartiet oppnår med å gjøre Ryfast til en hovedsak er å så splid, mens vi forventer at en ordfører skal samle kommunen. Her kan det være på sin plass å minne om at da Høgsfjordrør-prosjektet pågikk kom Tverrpolitisk Samlingsparti som jobbet imot dette, inn i kommunestyret i Strand med 11 av 35 representanter. De ville i dag vært det største partiet i Strand!

Ryfylke trenger Ryfast slik at samfunnet vårt og ikke minst næringslivet skal kunne utvikle seg videre slik at enda flere av oss kan finne interessante og gode jobber her lokalt. Dette vil øke den lokale verdiskapingen slik at vi kan klare å levere nødvendige og gode tjenester til våre innbyggere. Gode veier og effektiv transport er en svært kritisk faktor for mange av våre bedrifter. Derfor var det i siste Strategisk Næringsplan for Strand strategi nr 1 at Ryfast skal realiseres.

Vi vil få en fire felts motorvei gjennom to separate tunnelløp direkte inn på motorveien mellom Stavanger og Sandnes, med mulighet til å fortsette gjennom Eiganestunnelen direkte mot Tasta og Randaberg. Sikkerheten vil ivaretas ved bl.a. rømmingsmulighet mellom de to tunell løpene for hver 250 meter. Alltid tørr og isfri veibane skader heller ikke i vinterlandet Norge. En stor majoritet av Ryfylkes innbyggere og bedrifter vil da kunne kjøre til Stavanger på ca 20-30 minutt, og til Sandnes på en god halvtime. Tenk hva dette vil bety for utviklingen av næringsliv og bosetting i Ryfylke!

Finnfast ble også realisert med mye diskusjon om høye bomsatser og usikkert trafikkgrunnlag. I utgangspunktet hadde Finnfast en fullpris på kr 200.- pr passering, og med 40% rabatt betalte de kr 125.- pr passering. Dette er altså kun ca 10 kroner rimeligere enn Ryfast med rabatt, som ser ut til å koste ca 135 kroner pr passering. Trafikken i Finnfast ble ca 50 % høyere enn kalkulert, og prisen er nå redusert med 25% til kr 90.- pr passering fra og med 01.juli 2011.

Busstilbudet som er planlagt vil også gjøre at mange vil kunne reise rimeligere til Stavanger gjennom Ryfast enn det man i dag gjør med hurtigbåt!

Om Strand AP hadde fått rent flertall i kommunestyret etter dette valget, hadde det betydd null niks. Stemmen fra Strand AP mot Oslo vil bli betraktet som flau. Vi har nok av store utfordringer å bruke tiden på enn en sak som er ferdigbehandla lokalt. Kanskje det er viktigere å heller se hva muligheter Ryfast byr på for Strand og Ryfylke og starte planleggingen for fremtiden i stedet for å engasjere seg i å få liv i en død hest — i en sak tydeligvis heller ikke Strand AP selv har tro på!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**