NHO-rapport om økonomisk bærekraft -Kristiansund går bra og har samtidig utfordringer

Øystein Sandvik, listekandidat for Kristiansund Venstre, har skrevet om NHO sin rapport om økonomisk bærekraft i kommunene. Rapporten viser at Kristiansund til tross for en positiv utvikling, har mange utfordringer, og et forbedringspotensial. Suksess er samspillet mellom flere faktorer: Vi må kjempe for å få forbedret byens utdannelsestilbud. Kristiansund må få en større andel av fylkets høyskoletilbud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hele innlegget har stått på trykk i Tidens Krav, og kan leses her:

Oppover på tabellen!

Øystein Sandvik

Foto: nn

Nei, dette innlegget handler ikke om KBK.

NHO offentliggjorde i juli nemlig en interessant rapport om økonomisk bærekraft i kommunene, og et nærings-NM. Så vidt jeg kan huske, ble rapporten ofret liten oppmerksomhet lokalt i Kristiansund. Og det er synd, fordi rapporten viser at Kristiansund har flere og store utfordringer.

For økonomisk bærekraft fokuserte man på fire delområder for å beskrive kommunenes utsikter til en vekstkraftig utvikling. Disse områdene var: Arbeidsmarked, dvs. sysselsetting. Demografi, dvs. befolkning, vekst og aldersfordeling. Kompetanse, dvs. utdannelsesnivå. Siste delområde var økonomi, dvs. kommuneinntekter i forhold gjeld, kommunegjeld pr innbygger og inntektsnivå.

Når det gjelder økonomisk bærekraft, kom Kristiansund på en samlet 127. plass av landets 430 kommuner. Ålesund og Molde kom på hhv. 22. og 38.plass. På den ene siden kan vi si at vi ligger på øvre halvdel av tabellen, men på den annen side ligger vi vesentlig dårligere an enn de to nevnte byene. Hvis vi sammenligner oss med andre byer i landet, er også resultatet nedslående. Men for å ta en positiv vinkling: Vi er ikke de dårligste i klassen på landsgjennomsnitt, men har samtidig et forbedringspotensial!
Hvis vi ser nærmere på de delområdene man målte på, var det faktisk bare faktoren økonomi som "berget" den samlede 127.plassen. På området demografi var vi nede på 158. plass, kompetanse 182. plass, og arbeidsmarked 214.plass!

I nærings-NM så man på delområdene nyetableringer, lønnsomhet, vekst, og størrelse i den enkelte kommunes næringsliv. Også her kom vi langt bak Molde og Ålesund. Molde kom på 23. plass, Ålesund på 46. plass, og Kristiansund på 82.plass. Nå fører det for langt å gå inn på de enkelte delområder, men i rangeringen på lønnsomhet var vi på 198. plass. Og i rangeringen av andel foretak med vekst i verdiskapning var vi helt nede på 280. plass!

Disse plasseringene gir grunn til ettertanke, da vi skal være klar over at mange at de som kommer etter oss på listen, er kommuner vi normalt ikke vil sammenligne oss med (antall innbyggere, næringsliv m.v.).
For snart et par år siden var jeg med som dommer i fylkesmesterskapet i Ungt Entreprenørskap, og jeg registrerte en tilsvarende tendens her: Sunnmøre på førsteplass, Romsdal på andreplass, og Nordmøre på tredjeplass. Et slående trekk ved de beste ungdomsbedriftene fra Sunnmøre var for øvrig at de hentet kompetanse fra flere forskjellige bedrifter og næringer — samspill og kombinasjon av ulike typer kompetanse gjør sluttresultatet enda bedre! I rettferdighetens navn skal tilføyes at jeg vet det nå jobbes meget godt med Ungt Entreprenørskap også her i vår region.

Disse forskjellige forholdene viser at til tross for at Kristiansund er inne i en positiv utvikling, har vi fremdeles mange utfordringer, og et forbedringspotensial. Suksess er samspillet mellom flere faktorer: Vi må kjempe for å få forbedret byens utdannelsestilbud. Kristiansund må få en større andel av fylkets høyskoletilbud. Kristiansund har sammenlignet med Molde og Ålesund det klart laveste antall ansatte innen offentlig administrasjon. Med dagens kommunikasjonsveier, det være seg fysisk eller over nett, er det ingenting som tilsier at vi ikke skal få økt dette antallet vesentlig. Kristiansund må bli enda bedre på å legge forholdene til rette for næringsetablering og — utvikling. Dette må skje i et samspill mellom både privat næringsliv og kommunen. Og da er det også all grunn til å se ut over våre egne kommunegrenser og over til våre nabokommuner!

Sammen skal vi klatre oppover på både tabellen og i divisjonene!

Øystein G. Sandvik, listekandidat Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**