Nedslående om økonomistyring

Haugesund kommune kommer på delt 378. plass på Kommunebørsens oversikt over økonomistyring i landets kommuner. Det er nedslående, men ikke overraskende. Venstre har satt fokus på dette de fire siste årene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lånte penger

Foto: Haugesund Venstre

Venstre har foreslått flere tiltak for å sikre at politikerne skulle kunne gripe inn på et tidligere tidspunkt. Vi har vunnet fram med forslag om månedlig rapportering til formannskapet og kvartalsvis rapportering til bystyret.

Vi har i våre budsjetter tatt til orde for en redusert investeringstakt, redusert låneopptak og øket nedbetaling av gjeld. Flertallets budsjetter har dessverre gjort at låneopptaket har øket, vi har ikke klart å innfri egne mål om nedbetaling, og investeringstakten er ennå for høy. I tillegg går driften med underskudd, og vi har utfordringer knyttet til sykefraværet som er svært høyt.

Arbeiderpartiet har gjennom sine budsjett heller ikke bidratt til bedre økonomistyring. Økningen i låneopptaket i deres budsjettforslag er på rundt 120 millioner mer enn Venstres forslag, og det ville gitt rundt 5 millioner kroner mer i renteutgifter pr. år. Dette er penger som ellers kunne gått til gode tiltak.

Venstre har laget et program i 8 punkter for å bedre økonomistyringen i Haugesund. Det finner du her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**