Nærmiljøanlegg og friluftsområder

“Venstre har fått kommunestyret med på at vi skal ha en plan for nærmiljøanlegg og friluftsområder med i kommuneplanen. Vi skal sørge for at det blir tatt alvorlig og fulgt opp i neste periode, så sant dere velgere gir oss tillit!” sier Line Mørch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

miljøpris

Foto: June Marcussen

Tvedestrand Venstre har gitt årets Miljøpris til Ole Grimsland fra Dypvåg, for arbeidet med den nye badeplassen på Krokvåg. Da vi gjorde det, var det for å hedre en ildsjel som har organisert et dugnadsarbeid til fordel for innbyggerne i området, og for å dra fram et godt eksempel på et nærmiljøtiltak til nytte og glede. Badeplassen er laget på dugnad, det er vesentlig benyttet gjenbruksmaterialer, og det har vært stor aktivitet der etter at den ble ferdig. Det er flott at barn i området har et slikt samlingssted for fysisk aktivitet, men det kan brukes av folk i alle aldre.
Friluftsaktiviteter har mange fordeler. Det er moro, sosialt og helsefremmende, og det er vanligvis miljøvennlig aktivitet. I forhold til anleggskostnader, får man veldig mye igjen.
Nærmiljøanlegg skal være nettopp det, i nærmiljøet. De skal være plassert der folk bor, slik at terskelen for å bruke dem, og bruke dem ofte, er lav, og de skal være i gangavstand. Slik kan det også være med på å redusere klimagassutslipp Derfor er det viktig at vi har mange tilgjengelige grøntområder, nærmljøanlegg og friluftsområder over hele kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**