Lærlinger – god og langsiktig investering

Altfor mange ungdommer i Telemark står i disse dager uten lærlingplass. Og dette er ingen ny situasjon. Vi vet at noe må gjøres for å sikre gode og flere lærlingplasser, ikke minst i offentlig sektor — hvor det er svakere tradisjon for å ta inn lærlinger enn det er i private bedrifter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Signy Gjærum

Derfor har Venstre foreslått å halvere arbeidsgiveravgift for lærlinger. Det har Norge råd til! Dette, sammen med økte lærlingtilskudd som Venstre også har programfestet, kan være forskjellen på om en bedrift — offentlig eller privat- oppretter en lærlingplass eller ikke.
Det er tøft for de ungdommene som ikke får lærlingplass. Vi som arbeidsgivere bør påta oss forpliktelser som lærebedrift, men det er ikke urimelig å forvente at det offentlige legger bedre til rette og slik stimulerer til flere lærlingplasser. På fylkes — og kommunenivå kan vi gjøre noe. Men det aller mest grunnleggende må vi gå til Storting og Regjering med. Venstre vil halvere arbeidsgiveravgiften for lærlinger og øke lærlingtilskuddet, men dette kan vi ikke beslutte lokalt eller fylkeskommunalt. Selv om det er lokalt vi opplever at å bidra til flere lærlingplasser vil være god utdanningspolitikk, god ungdomspolitikk og gagne bedrifter og storsamfunn; en utgift til inntekts ervervelse.
Av egen erfaring vet jeg at det er positivt for en bedrift å ha lærlinger. Men det er også krevende, ikke minst for små — og mellomstore bedrifter. De er det flest av. Vi vet også at kommunene er store arbeidsgivere, det er betimelig å spørre om kommunene har det antall lærlinger man burde kunne forvente sett i forhold til hva private stort sett tar inn? Det ville selvsagt hjulpet på motivasjonen om det ble vedtatt å halvere arbeidsgiveravgift på lærlinger og øke lærlingtilskuddet slik Venstre har programfestet.
Men inntil videre arbeider vi under dagens rammebetingelser. Enkelte kommuner velger derfor å bevilge fra eget næringsfond et engangsbeløp for slik å stimulere både offentlige og private virksomheter til å påta seg ansvaret å ansette lærlinger i et utdanningsløp man faktisk burde forvente storsamfunnet tok større ansvar for. Personlig ville jeg sett det som en langt sikrere investering enn å ha satset sparepengene på Skagerak Arena

Signy Gjærum
Listekandidat (61) Skien Venstre