Folk i sentrum

Daggi Helling setter fart på debatten om kultur og byutvikling i Lillesand. Kultur er en kommunal oppgave som er med på å gjøre det trivelig å bo her, og kultur gjør kommunen attraktiv som bosted og reisemål. Hver gang det arrangeres konserter eller teater, så drypper det på hele byen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Når sommershowene har gått på Glæden, så har publikum gått på Hotel Norge før showet og gått ut på Beddingen etter. Det viser viktigheten av å få flere arrangement til byen. Kultur avler liv.

Gamle Møglestu gård

Bankene i byen har sammen med næringslivet vært flinke til å støtte opp om nye arrangementer, men privat initiativ er ikke alltid nok alene. Det er vanskelig å love flere arrangementer, nytt kulturhus eller flere cafeer. Det vi kan love er at vi i Venstre fortsatt vil jobbe hardt for å bevare LIllesands egenart – Lillesands fremste fortrinn i kampen om turister og innflyttere. Vi kan også love at vi vil spille på lag med de som ønsker å etablere nye tilbud til befolkninga, enten det er scener eller cafeer.

Venstre vil jobbe for følgende:
– Opprette kulturfond hvor profesjonelle aktører kan søke om støtte. I dag faller kulturbasert næring utenom alle støtteordninger.
– Etablere Gamle Møglestu gård som senter for kultur og frivillighet. Engasjerte mennesker i lag og foreninger gjør en fantastisk innsats for Lillesand og skaper et mangfold av aktiviteter. Her vil det være gode muligheter for et større amfi ute.
– Etablere underskuddsfond slik at flere skal tørre å sette i gang nye prosjekter utenom sommersesongen. Både kultur- og underskuddsfondet vil måtte bygges opp over tid.

Venstre vil også forsterke samarbeidet med private om markedsføring av opplevelser og lokale produkter. Det vi er gode på, må vi bli flinkere til å vise fram! Venstre har skrevet mange innlegg om forskjønnelse av sentrum og viktigheten av å trekke flere folk, og sammen med denne satsinga på kultur så tror vi at også vi politikere kan være med å bidra til å skape mer liv.

Jens Olai Justvik
førstekandidat, Venstre