Fauske Venstres tiltakspakke for ny vekst i Fauske

Fauske har en ideell beliggenhet som knutepunkt for vei og jernbane og nærhet til universitet og flyplass. Fauske har derfor alle forutsetninger for videre utvikling og vekst. Skal vi sammen klare det, er vi avhengige av å ha et variert og sterkt næringsliv. Å forenkle hverdagen for bedriftene og gründerne våre, samt å gjøre tilgangen på risikokapital lettere, er sentrale tiltak for Fauske Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fauske Venstres toppkandidater med Trine Skeid Grande

Foto: Pryd Studio AS

Fauske Venstres tiltakspakke:
1) Forenkling
Fauske skal oppleves som en ja — kommune. Saksbehandlerne skal primært bidra med veiledning og yte service for å sikre en så rask saksbehandling som mulig.
Kommunen skal gjennom Fauna KF være en aktiv samarbeidspartner for næringslivet.
Fauna KF skal, enten i egen regi, eller i samarbeid med andre, sikre en kompetent rådgivningstjeneste for nyetablerer.
2) Tilgang på kapital
Etablere «Fauske Invest AS» etter følgende modell:
Det offentlige (kommunen, fylkeskommunen og staten) stiller en grunnkapital til disposisjon på minimum kr 10 – 15 millioner. Private investorer blir inviterte til å doble denne summen, og til å eie og drive «Fauske Invest AS» på kommersiell basis.
Eneste krav kommunen har til selskapet er at alle investerings objekt har adresse og er lokalisert i Fauske kommune, og at kommunen skal være representert i styret.
3) Ulike tiltak
Samarbeide med reiselivsnæringene om destinasjon Sulitjelma og Fauske.
Bidra til at det etableres flere lærlingeplasser innen ulike kommunale sektorer og viktige kompetansefelt for næringsliv og industri.
Tilrettelegge for nye industritomter.
Føre en innovativ landbrukspolitikk slik at landbruket kan utvikle seg.
Arbeide for etablering av en bedre omlastingssentral for gods ved Fauske jernbanestasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**