Det er både hensiktsmessig og ikke minst, nødvendig, at ansatte eksempelvis registrerer alle avvik for å avdekke om rutiner for internkontroll og kvalitetssikring er fulgt. Internkontrollsystemet omfatter også regulering av arbeidstaker/arbeidsgiverforholdet – med hoveddelen nedfelt i lov om arbeidsmiljø.
For et liberalt og åpent politisk parti som Venstre, er det avgjørende at kommuneansatte blir tatt på alvor og er trygge på at de ikke risikerer negative konsekvenser for egen arbeidssituasjon når de melder fra om forhold som gir grunn til bekymring på vegne av brukeren.
Arbeid nærmest brukeren omfatter pleie og omsorgsoppgaver, men også ombuds- og talspersonfunksjoner. "Den vet best hvor skoen trykker, som har den på" Mange av brukerne har ikke energi eller krefter nok til å argumentere for egne behov, og det å framsette klage ligger fjernt.
Retten til å ytre seg om kritikkverdige forhold i egen virksomhet, ble fra januar 2007 gitt et nytt rettslig vern gjennom Arbeidsmiljølovens to nye paragrafer, § 2-4, og 2-5, hvor sistnevnte gjelder vern mot gjengjeldelse ved varsling.
Ellers er det som påpekt i lovteksten underforstått at "arbeidstakers framgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig", dvs at vedkommende først tar opp saken med nærmeste overordnede. Fører ikke det fram, eller vedkommende får "munnkurv", vil de to paragrafene gi arbeidstakeren hjemmel til å gå videre hvis hun/han finner det nødvendig.
Til slutt: Det er ut fra situasjonen i Helse-og omsorgsetaten over mange år, med store budsjettoverskridelser, gjentatte omorganiseringer, økte effektivitets- og innsparingskrav. Dette til tross har vi ikke registrert at ansatte innenfor tjenesteområdet har uttalt seg i eller til media, verken når det gjelder utfordringer eller muligheter rundt egen og brukernes situasjon.
Mary Blikken Gravdahl
Olav Relling
Ringerike Venstre