Stopp heller forfallet

Det er lett å la seg fascinere av fine tegninger fra steder som trenger oppussing. Det er viktigere at vi sørger for å pusse opp der det VIRKELIG trengs.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Før valget kommer godbitene på rekke og rad. Nye visjoner for både det ene og det andre. Mens pengene sitter løst i valginnspurten, kan vi fundere på hvordan vi skal klare regningen etter manglende finansiering og etter overskridelsene på det flotte kulturhuset som vi sammen har vedtatt, og ordføreren har vært prosjektleder for. Deretter kan vi lure på hvordan vi skal få nok midler til å vedlikeholde det vi allerede HAR.

Det er svært mye å ta igjen: Tjenester som burde vært langt bedre, og som er prioritert ned. Barnevern, undervisning ut over minimum, faglært hjelp til rehabilitering, ungdom som ikke kommer videre i systemet for å få arbeid osv.

Søviknes har for lenge siden oppdaget at folk liker øyesnop, dvs. «visjoner» som er nye og friske og ser bra ut. Sammen med utbyggere blir gamle prosjekt hentet frem og pyntet på, og folk blir fascinert av all denne handlekraften. Bildene av eføyen som slynger seg opp etter muren på SFO, passerer gjennom loftet og kommer ned på den andre siden passer ikke inn i disse visjonene.

SFO Os

Foto: Tore Rykkel

Selv om eføy er vakker når den er ute, er den et tydelig tegn på forfall når den kommer inn. Og forfall har vi mye av. Både i bygg og i standard på noen av tjenestene våre. I perioden som FrP og Høyre har styrt pengebruken, har vedlikeholdsbudsjettene vært halvparten av de burde. Etter så lang tid begynner dette å synes. Da er det ikke nok å sette opp stillaser og male over et strøk for syns skyld. Antall undervisningstimer i skolene har tilsvarende vært på et minimum og resultatene i Os er følgelig middelmådige.

Nei, skal vi ha visjoner, må de være viktige: Unge mennesker skal få de beste forutsetningene når de vokser opp her:

• Godt, løpende vedlikehold reduserer behovet for tunge økonomiske restaureringsprosjekter. De kan da gå på skoler uten mugg i tak og vegger, med toaletter som fungerer og ser bra ut og med moderne utstyr og fasiliteter.
• Sikker vei til skolen.
• Tilstrekkelig med lærere til god undervisning ut over minimum. Spesielt viktig for de litt svakere og for de beste elevene.
• Et inspirerende idrettsmiljø i moderne anlegg.
• Støtte til kulturarrangementer som mønstrer mange.
• Mulighet for boliger i en prisklasse som også passer for studenter.
• Gode transportmuligheter til arbeidsplasser og studietilbud i Bergen

Klart vi skal ha visjoner for bygda. Klart vi skal tenke stort. Vi skal for eksempel ha et skikkelig opprustet Kuventræ med tribuner, ny treningshall osv. når det er på plass er det blant de fremste og mest allsidige treningsområdene i fylket, og alt er konsentrert innenfor et kompakt område. Det er attraktivt for en toppidrettslinje, som gir et tilbud til ressurssterke ungdommer fra hele landet og fra Os.

Vi skal videre tenke langsiktig og sikre kommunen både arbeidsplasser og fremtidige inntekter. Med en storhavn for Bergensområdet i Samnengerfjorden, vil landsdelen få et samlet havneområde man kan vokse med. Gode seilingforhold, E39 like ved og mulighet for jernbanetilknytning gjør at dette området er det mest attraktive av alle, nå som Fleslandalternativet er lagt bort. Det er verd å kjempe for. For det vil gi nye arbeidsplasser, og det vil gi næringsområdene i Os kort vei til havn, slik at verdien av å være etablert der vil øke. Det betyr også noe for kommunens økonomi ettersom vi har brukt mye penger på å kjøpe opp næringsarealer til Lyseparken.

Dette er eksempler på visjoner. Den ene like om hjørnet. Den andre langt frem. Begge er nødvendige. Begge vil gjøre kommunen mer attraktiv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**