Sterkt Venstre gir bibliotek raskere

Et moderne bibliotek er Grimstads store uløste sak. I snart 30 år har folk ventet på at politikerne skal bli enige om plassering, finne plass på budsjettene og endelig få det bygget. – Folk kan stole på at Venstre vil stå på for å få bygget biblioteket i løpet av de fire neste årene, sier ordfører og Venstres toppkandidat Hans Antonsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

modell1

Bibliotek var en hovedsak før valget i 2007 og alle partier lovte bygging. Uenighet om plassering og 2008-underskuddet førte til utsettelse. Foran valget i år har igjen alle partier nytt bibliotek på programmet.

Venstres førstekandidat, ordfører Hans Antonsen

– Det skulle bare mangle, men slik har det vært før også uten at det er blitt bibliotek av det. Nesten alle andre kommuner har løst dette på gode måter for lenge siden. Bibliotekutsettelsene er svært uheldige for Grimstad, sier Hans Antonsen.
Venstres program er det klart mest konkrete i omtalen av hvordan et bibliotek kan komme på plass i løpet av perioden 2011-15:
"Venstre vil bygge et moderne bibliotek som blir Grimstads beste møteplass. Biblioteket har ventet i små, midlertidige lokaler i nesten 30 år. Derfor prioriterer Venstre bygging så snart som mulig de fire neste årene. Vi mener Rutebilstasjonen er den beste plassen, men det viktigste er at byen endelig får et nytt bibliotek. Derfor støtter vi gjerne at biblioteket bygges sammen med Kulturhuset i øvre sentrum, hvis en konkurranse viser at det er best. Blir det løsningen, skal det meste av Rutebilstasjonen likevel utvikles som aktivitetspark og friområde, med gode forbindelser mellom Oddden og sentrum."
– Bibliotek er Venstres høyest prioriterte investering i den kommende periode. Vi skal ikke insistere på plassering på Rutebilstasjonen hvis sammenbygging med Kulturhuset er det som skal til for å få bred oppslutning. Bygging er viktigere enn sted, sier Hans Antonsen.
Kommunestyret vedtok i 2008 at biblioteket skulle bygges på Rutebilstasjonen – slik det også er vedtatt to ganger tidligere. Bygget er ferdig tegnet og planlagt i detalj. Innsparingene etter 2008-underskuddet førte til at prosjektet ble utsatt i tre år. Samarbeidspartiene Venstre, KrF, Høyre og Senterpartiet har i mellomtiden sørget for at det er utredet langtidsleie av bibliotek i stedet for bygging i kommunal regi.
– Kan staten leie et universitetsbygg i Grimstad, kan vel kommunen leie et bibliotek. Vi er ute etter gode løsninger som gjør at kostnadene ikke blir større enn det vi kan greie, sier Antonsen.
En kartlegging tidligere i år viser at det er flere private som ønsker å bygge og leie ut bibliotek til kommunen. Tre plasser er aktuelle: Et nytt bygg på rutebilstasjonen,slik det ble tegnet og planlagt av LPO, ombygging av Postgården på samme sted eller et bibliotek som bygges sammen med Kulturhuset på Hestetorvet.
– Et sterkt Venstre vil gi bibliotek raskere, understreker Antonsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**