Slaget om Åsen står nå!

Alstahaug Venstre har lenge kjempet mot den planlagte boligbyggingen i Åsen over Stamnes kunstgressbane. Reguleringplan er blitt utarbeidet, og har vært ute på høring. Etter valget skal den etter planen vedtas av kommunestyret. Dette håper vi i Venstre å få stoppet. Med flertall til Høyre og Senterpartiet, vil det bli boligbygging i nevnte området. Med Venstre på vippen kan vi stoppe dette. Stem derfor på Venstre om du vil bevare Åsen! Les også Hanne Nora Nilssens leserinnlegg om samme sak ved å klikke deg videre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Slaget om Åsen går nå!

Alstahaug Venstre har i lang tid kjempet mot den planlagte boligbyggingen i Åsen, ovenfor Stamnes kunstgressbane (kalt Stamnesmarka øvre i planprosessen). Denne kampen er ikke over, den pågår nå! Valgresultatet ved kommunevalget vil være avgjørende for om det blir boligbygging eller ikke. Dette er en stor og viktig kamp for innbyggerne i Sandnessjøen.

Alstahaug Venstre har hele tiden vært klar i sin tale. Vi ønsker å bevare dette området til tur- og friluftsområde for hele befolkningen. Vi synes det er underlig at ikke flere politikere i kommunen, på en bedre måte tar til etterretning de mange innspill som er kommet om å bevare dette området. Ikke minst når motstanden er så stor blant skolene rundt.

Kommunen bruker nå penger på en administrativ folkehelsekoordinator, samtidig som det skal legges til rette for boliger i et bynært tur- og friluftsområde som mange benytter seg av. Som folkehelsekommune skal kommunen gjøre tiltak som legger til rette for økt folkehelse, ikke gjøre det verre. Å bygge ut dette området er ikke god folkehelsepolitikk! En slik utbygging vil også stoppe alle muligheter til å tenke større om idrett og friluftsliv rundt kunstgressbanen i fremtiden. Dette natur- og friluftsområdet er viktig for Sandnessjøen nå, men enda viktigere blir dette området i framtiden når vi skal vokse oss større!

Det var planutvalget som selv vedtok å sette i gang en planprosess for å legge til rette for boligbygging i dette området. Både leder Bård Anders Langø(Ap), og nestleder Øyvind Toft(H) har vært pådrivere i denne prosessen. Med støtte fra representantene fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet i planutvalget har de sørget for at planprosessen er godt over halvveis. Men slaget er ennå ikke tapt!

Om du som velger mener dette er en viktig sak for deg, pass da på at du legger riktig stemmeseddel i valgurnen på valgdagen. Venstre kan du stole på i denne saken. Vi setter folk først!

Hanne Nora Nilssen
1.kandidat for Alstahaug Venstre