Ridefarse i Groruddalen

Før sommeren ble den siste hesten leid ut fra stallen på Nordtvet gård og et fantastisk tilbud for mange barn og unge i Groruddalen ble lagt ned. Vi i Venstre har over lengre tid advart mot dette og etterlyst politisk handling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hest på Nordtvet gård

Før sommeren ble den siste hesten leid ut fra stallen på Nordtvet gård og et fantastisk tilbud for mange barn og unge i Groruddalen ble lagt ned. En kombinasjon av byråkratisk trenering og politisk handlingslammelse er årsak til at tilbudet i hvert fall midlertidig forsvinner.

Vi i Venstre har over lengre tid advart mot dette og etterlyst politisk handling. I siste liten fikk vi ridehuset inn i revidert budsjett for 2011, og bystyret har pålagt bydel Grorud å inngå en ny kontrakt med familien Lunde for drift av ridesenteret.

Samtidig leser vi i Lokalavisen sist uke at det skal etableres en Akademisk rideskole på Årvoll — der det skal koste 135 000 i året å være medlem. Hvordan Høyre, Fremskrittspartiet og ikke minst Arbeiderpartiet har sagt ja til dette, er rett og slett en gåte.

Venstre er opptatt av tiltak som styrker lokalmiljøet og skaper bred aktivitet. Rideskolen på Nordtvet gård er et perfekt eksempel. Rideskolen på Årvoll ser ut til å skape splid i lokalmiljøet og er i beste fall et tilbud til eliten. Det er en god regel for lokalpolitikere å ta vare på og utvikle det man har i stedet for å bli blendet av vidløftige planer.

Lars Olav Fosse
Nestleder i Grorud Venstre