Miljøbyen Sarpsborg

Venstre vil jobbe for at Sarpsborg skal bli en fremtidens miljøkommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Sarpsborg havner dessverre på bunn på mange miljøstatistikker. Vi har en av Norges høyeste andel av korte bilturer, grøntområdene våre er stadig under press, og de lokale klimagassutslippene har økt de siste årene. For å løse disse utfordringene trengs det politikere i bystyret som tør å tenke miljø i alle sammenhenger, og som har en politikk som viser i praksis at det er mulig å kombinere vekst og bærekraft, dersom veksten i seg selv er bærekraftig. Slike løsninger har Venstre.

Kollektivtransport

Foto: Tore Nilsen

Det er skrikende behov for en solid satsing på kollektivtransport i Sarpsborg. Kollektivtransporten må prioriteres foran biltrafikken i sentrum og langs hovedveiene, og det er helt nødvendig med en ringvei for å lede gjennomgangstrafikken utenom sentrum. Økning i antall kollektivreisende skal gi billigere reiser. På sikt må Sarpsborg bli en køfri by der trafikken flyter jevnt i rushtiden, og der de negative sidene ved bilbruk som ulykker, forurensning og det at bilen tar mye plass, er betydelig redusert. Bomiljøer må skjermes mot støy og forurensning.

Parkeringspolitikken er et viktig virkemiddel for å gjøre det mer attraktivt med alternativ transport. Vi ønsker en helhetlig parkeringspolitikk som bidrar til å gjøre sentrum mer attraktivt for alle. Vi vil bedre fremkommeligheten for sykler og gjøre det tryggere å sykle. Sarpsborg skal bli en fremtidens sykkelby. Flere kollektivbrukere og syklister gir bedre plass på veiene for de som er avhengige av bilen.

Sarpsborg er i vekst, og det skal legges til rette for fortetting og nye boliger i mange deler av byen. Det er plass til mange nye boliger i Sarpsborg uten at byen flyter ut som en eneste stor forstad. Nye boligstrøk må først og fremst etableres gjennom punktvis fortetting, slik at man kan bygge gode nærmiljøer med mindre transportbehov. Nedbyggingen av dagens grønt- og matjordsarealer må stoppes, og fellesarealer må i størst mulig grad være tilgjengelige for allmennheten. En grønn og åpen by er en god og trivelig by.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**